7 روند فناوری که صنعت فین تک را در سال 2022 تغییر خواهد داد
در سال ۲۰۲۲ چه چیزی پیش روی صنعت مالی است؟
سرعت انطباق صنعت مالی با هوش مصنوعی پیش از همهگیری کوید ۱۹ بسیار کند بود. هنگامی که همه جهان در قرنطینه بود، سرانجام مؤسسات مالی و شرکای آنها در سراسر جهان وادار شدند خدمات خود را خودکار و مشتری محورتر کنند. اما در سال ۲۰۲۲ چه چیزی پیش روی صنعت مالی است؟ در ادامه به بررسی ۷ ترند فینتک میپردازیم که فعالان صنعت فینتک باید به آنها توجه کنند.
۱. بانکداری دیجیتال
پس از ضربه مهلکی که ویروس کرونا به زندگی همه مردم جهان وارد کرد، عادات مصرفکنندگان نیز دستخوش تغییراتی شد. در زمانی که بهدلیل قرنطینههای متمادی شعب حضوری بانکها در حال بسته شدن هستند، بانکداری دیجیتال تجربه بهبودیافتهای را به مشتریان خود ارائه میدهد و دیجیتال شدن خدمات برای مشتری به معنای خدمات سریعتر و کارآمدتر است. برآوردهای استاتیستا (Statista) نشان میدهد که بیش از ۶۴ درصد از شهروندان ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بانکداری آنلاین را بر بانکداری سنتی ترجیح میدهند. از این آمار میتوان چنین استدلال کرد که بانکداری آنلاین در نهایت به ابزاری تحول آفرین در امور مالی تبدیل شده است. خبر خوب این است که بانکداری دیجیتال صرفاً حذف کاغذ و پول نقد در فرآیندهای بانکداری نیست، بلکه فناوریهای زیربنایی و تکنولوژی عاملی اساسی در تغییر مدل بانکداری سنتی متمرکز و حرکت بهسوی مدلی مبتنی بر فناوری گسترده در بانکداری است.
۲. فینتک وایت لیبل (White Label FinTech)
ترند رایج بعدی که در سال جدید قرار است حوزه فینتک را دستخوش تغییر کند و نباید از آن غافل شویم، وایت لیبلینگ است. محصولات وایت لیبل محصولاتی هستند که ارائهدهنده خدمات، آنان را از منبع دیگری با پشتیبانی كامل خریداری میكند، سپس نام تجاری و برند خود را بر روی محصول خریداری شده قرار میدهد و آن را با برند جدید به فروش میرساند. مدیریت مالی دارای پیچیدگیهای زیادی است. راهحلهای فینتک وایت لیبل به مشاغل در هر اندازهای اجازه میدهد تا بهراحتی یک درگاه پرداخت جهانی ایجاد کنند. این یک معامله دوسر برد واقعی است زیرا هم پایگاه مشتری بزرگتری را برای توزیع کننده فراهم میکند و هم هزینههای راهاندازی اولیه محصول را برای فروشنده به حداقل میرساند.
۳. تجمیع دادهها
در سال ۲۰۲۲، تجمیعکنندههای داده بهطور فزایندهای مسئول تسهیل روش مبادله دادهها بین مؤسسات مالی و مشتریانشان خواهند بود. بهعنوان مثال، اینوِستنت یودلی (Envestnet Yodlee) دادهها را از منابع متعدد، از جمله سرمایهگذاریها و کارتهای اعتباری خارج از مؤسسه مالی اصلی بازیابی میکند. کارشناسان انتظار دارند شرکتهای فینتک از این شفافیت داده برای ارائه خدمات اضافه و بیشتر به مشتریان خود استفاده کنند.
۴. فناوری بلاکچین
طبق گزارش سیژن پیآر نیوزوایر (Cision PR Newswire)، پیشبینی میشود که اندازه بازار جهانی بلاکچین از ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۹.۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. بلاکچین بدون شک مهمترین نوآوری مالی برای تراکنشهای دیجیتال به شمار میرود چرا که مدیریت آن توزیع شده است؛ به این معنی که نمیتوان آن را توسط فرد، شرکت، دولت یا بانک خاصی کنترل کرد. اگرچه شرکتها نگران مسائل امنیتی این روند فینتک پیشرفته هستند، اما پذیرش رو به رشد بلاکچین بهعنوان راهی برای ایجاد یک نهاد دیجیتال امن قابل چشمپوشی نیست.
۵. فرآیندهای رباتیک اتوماسیون شده (Robotic process automation)
فرآیندهای رباتیک اتوماسیون شده به کسبوکارها این امکان را میدهد که با حجم کمتری از سرمایه، کارایی بهتری داشته باشند. این فرآیندهای اتوماتیک از رباتهای نرمافزاری (باتها) برای جایگزینی منابع انسانی و بهبود شیوه انجام فعالیتهای تجاری معمولی و تکراری استفاده میکنند. در حال حاضر ارزش این تکنولوژی نوظهور ۱.۴ میلیارد دلار است و به نظر میرسد ارزش آن تا سال ۲۰۲۷ به ۱۱ میلیارد دلار برسد.
۶. پرداختهای صوتی
با شروع بانکداری آنلاین، هیچکس حتی نمیتوانست تصور کند که این روند جدید تا چه اندازه و با چه سرعت زیادی تکامل پیدا میکند. در سال جدید به نظر میرسد صدا به روشی قابل اعتماد برای افراد و مشاغل تبدیل خواهد شد تا عملیات بانکی را به کمک آن انجام دهند. راحتی صحبت کردن در مقابل تایپ کردن به مشتریان کمک میکند تا به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را وارد درگاه کنند. بهبود در پردازش زبان طبیعی، درک زبان طبیعی و تولید زبان به مشتریان این امکان را میدهد تا از صدا برای تراکنشهای بانکی بهگونهای استفاده کنند که گویی در حال تعامل با یک گوینده انسانی هستند.
۷. کلان داده (Big Data)
آمار شوکهکنندهای است اما در سال ۲۰۲۰، هرکدام از افراد روی کره زمین در هر ثانیه بهطور میانگین ۱.۷ مگابایت داده ایجاد کردند. حجم بزرگی از این دادهها مربوط به ارائهدهندگان فینتک و مشتریان آنها است. این دادهها عموماً برای ارائه دید جامعتری از وضعیت مالی مشتری، جمعآوری میشوند. انتظار میرود در سال ۲۰۲۲ مؤسسات مالی با گردآورندگان داده شریک شوند (موضوع بند سوم همین مقاله) تا بتوانند از کلان دادهها برای بهبود تجربه مشتریان و بهبود خدمات خود استفاده کنند.
کلام آخر
ترندهای فینتک مطمئناً پس از سال ۲۰۲۰ دیگر مانند گذشته نخواهند بود و انقلاب عظیمی در این حوزه در شرف اتفاق است. رویدادهای سال گذشته هرچند تلخ و شیرین، درک ما را از مسیر رو به جلو و چگونگی رشد یک اقتصاد دیجیتال، گسترش داد. اگر میخواهید در این صنعت نوظهور حرفی برای گفتن داشته باشید، بهتر است آخرین ترندهای فینتک را روی صفحه رادار خود نگه دارید تا بتوانید با متحول کردن آینده مالی کسبوکارتان، مزیت رقابتی خود را حفظ کنید.