راهنمای کامل استخدام از طریق رسانههای اجتماعی
کارمندانتان را در شبکههای اجتماعی پیدا کنید
آیا شرکت شما درصدد استخدام بهترین متقاضیان کار است؟ اگر چنین است، در رقابت سخت امروز برای استعدادیابی، ممکن است لازم باشد استراتژی استخدام خود را تقویت کنید.
این روزها فقط اینکه آگهی استخدامی در وبسایت شرکتتان منتشر کنید، به امید اینکه متقاضی رویایی برایتان درخواست بفرستد، دیگر کافی نیست. برای جذب مستعدترین متقاضیان باید فعال باشید. در غیر این صورت، شخص دیگری آن کارمند رویایی را جذب میکند.
برای رقابتکردن، استراتژیهای استخدام شما باید در حد مطلوب باشند. برای جذب بهترین استعدادهای موجود در بازار، باید روی منابع کافی در شبکههای اجتماعی سرمایهگذاری کنید.
استخدام اجتماعی چیست؟
همانطور که احتمالا حدس زدهاید، استخدام اجتماعی فرایند جذب متقاضیان از طریق شبکههای اجتماعی مختلف است. بسیاری از کارجویان وقت زیادی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. برای جذب این کارجویان، شما هم باید زمانی را در این شبکهها بگذرانید.
تعجبی ندارد که رسانههای اجتماعی این امکان را برای شما فراهم میکنند که اطلاعات بیشتری در مورد کارمندان احتمالی کسب کنید که چیزی فراتر از رزومه کاری آنهاست. دانستن اینکه چه چیزی باعث میشود یک شرکت در رسانههای اجتماعی مورد توجه واقع شود، میتواند بسیار موثر باشد؛ بنابراین بیایید ببینیم چگونه میتوانید از رسانههای اجتماعی بیشترین بهره را ببرید. به خاطر داشته باشید که هر پلتفرم ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد که برای حداکثر تاثیرگذاری باید از آنها استفاده کنید.
چگونه به بهترین شکل از توییتر استفاده کنیم؟
-
از شبکه خود استفاده کنید
اگر یک شغل عالی دارید و یک فرصت شغلی در شرکت شما وجود دارد، از فالوورهای خود بخواهید این فرصت را در شبکههای خودشان منتشر کنند. فقط بیش از حد معمول این کار را نکنید؛ چراکه آزاردهنده میشود. اما هر چند وقت یک بار ضرری ندارد.
-
در استفاده از هشتگها دستودلباز باشید
آوردن این نمادهای کوچک «#» قبل از هر کلمه اهمیت بسیاری دارد. از آنها استفاده کنید. برای مثال، اگر پستی را در مورد یک فرصت شغلی در زمینه بازاریابی در آتلانتا منتشر میکنید، #شغل #بازاریابی در #ATL را به کار ببرید و اگر برای انتخاب هشتگ به راهنمایی نیاز دارید، ابزاری مثل Hashtracking را امتحان کنید.
-
اصطلاحات محاورهای را جستوجو کنید
اگر میخواهید با کارجویان احتمالی ارتباط برقرار کنید، با اصطلاحات و زبان ویژه هر گروه آشنا شوید.
-
شخصیت خود را در معرض نمایش بگذارید
نمیتوانید فرصتهای شغلی را در تایملاین توییتر خود منتشر کنید و انتظار داشته باشید که با انبوه درخواستهای کارجویان ردهبالا روبهرو شوید. در عوض، باید مخاطبان خود را درگیر کنید، محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید و شخصیت خود را به نمایش بگذارید. هیچکس دوست ندارد برای یک شرکت خستهکننده کار کند.
کارمندانتان را در شبکههای اجتماعی پیدا کنید
چگونه به بهترین شکل از لینکدین استفاده کنیم؟
-
طرح استخدام لینکدین را امتحان کنید
آیا میخواهید به تمام شبکه متخصصان لینکدین دسترسی داشته باشید؟ با پرداخت مبلغی میتوانید این کار را انجام دهید. بسته به نیاز شما، لینکدین چند طرح برای ارتباط خصوصی با بهترین کارجویان ارائه میدهد. اگر حاضر به پرداخت پول هستید، ابتدا نسخه Recruiter Lite آنها را بیازمایید. کمی خرج برمیدارد، ولی احتمالا اکثر ویژگیهای مورد نیاز شما را دارد.
-
با تبلیغات متقاضیان را هدف قرار دهید
مردم همهچیز را در مورد زندگی حرفهای خود در لینکدین به اشتراک میگذارند. از این اطلاعات برای هدف قرار دادن افراد در شرکتهای خاص و با عناوین شغلی خاص استفاده کنید.
-
از گروهها استفاده کنید
تصور کنید با گروهی از مردم صحبت میکنید که دقیقا همان کاری را انجام میدهند که شما بهدنبال آن هستید. در لینکدین چنین گروههایی وجود دارد. فرض کنید میخواهید یک متخصص بازاریابی درونگرا را به استخدام درآورید. شما باید به گروه متخصصان بازاریابی درونگرا بپیوندید که نزدیک به 115 هزار عضو دارد! زمانی که بهدنبال افراد بسیار خاصی هستید، گروهها گزینههای فوقالعادهای هستند.
-
InMail را فراموش نکنید
از استخدامکنندگان خود بخواهید که زمانی را به نوشتن یادداشتهای شخصی برای کارجویان واجد شرایط و ارسال آنها از طریق InMail اختصاص دهند. در نتیجه، میتوانید تقریبا مطمئن باشید کارجویانی که مدنظر شما هستند، پیام شما را خواهند دید. همچنین، این اقدام نشان میدهد که شرکت شما مایل است برای جذب استعدادهای برتر تلاش کند.
چگونه از اینستاگرام به بهترین شکل سود ببریم
-
نمونهکارها را بررسی کنید
منظور ما، نمونهکار به معنای واقعی کلمه نیست. کارجویان نمونهکارهای واقعی خود را در اینستاگرام آپلود نمیکنند. با این حال، اگر بدانید کجا را جستوجو کنید، قطعا میتوانید بخشهایی از کار آنها را بیابید. آیا بهدنبال استخدام فیلمبردار یا تولیدکننده محتوا هستید؟ آیا درصدد جذب تصویرگر، طراح گرافیک، هنرمند، طراح داخلی یا سرآشپز برآمدهاید؟ هشتگها را در اینستاگرام جستوجو کنید تا تصاویر کارهای آنها را ببینید (مثلا #interiordesign یا #veganchef باشند).
-
از اینستاگرام برای برندسازی کارفرما استفاده کنید
اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای نمایش فرهنگ شرکت شما و بازگو کردن داستان سازمانتان است. فرقی هم نمیکند که برای نشاندادن شخصیت شرکت عکسهای عجیبوغریب بگذارید یا تصاویری که شیوه رهبری فکریتان را نشان میدهد. استراتژی درست، جویندگان کار منفعل و فعال را بهطور یکسان جذب میکند.
ابتدا چند استراتژی استخدام را فقط در یک شبکه اجتماعی امتحان کنید. هنگامی که مطمئن شدید، به شبکه بعدی بروید.