با بازخوردهای مدیرمان چه کنیم؟
تبدیل بازخورد به عمل
آخرین باری که مدیرتان درباره یک پروژه، ارائه یا در بخشی از روند بررسی عملکردتان به شما بازخورد داد، با اطلاعات موجود در آن بازخورد چه کردید؟ آیا آن را نادیده گرفتید و به کارتان ادامه دادید یا به این اندیشید که چگونه از آن برای پیشرفت خود استفاده کنید؟ اخیراً یک نظرسنجی نشان داده که تنها 14 درصد از کارمندان موافقاند که «بررسی عملکردشان در روند پیشرفت برای آنها الهامبخش است».
این یک مشکل بزرگ است. پذیرش و عملکردن به بازخوردهای مدیران میتواند شما را از همکارانتان متمایز کند و نشان دهد که پتانسیل رهبری را دارید. بازخوردها اغلب به نقاط ضعف شما مربوط میشوند. اگر مایل نیستید روی نقاط ضعفتان کار کنید، این تصور را در دیگران ایجاد میکنید که به نظر خودتان نیازی به پیشرفت ندارید و کارفرمایان نیز این طرز فکر را یک ویژگی زیانبار در نظر میگیرند؛ حال چگونه میتوانید از بازخوردها به نفع خودتان استفاده کنید؟ در ادامه چند نکته تخصصی در این رابطه ذکر شده است.
مهارت جدیدی بیاموزید
معمولا مدیران برای اینکه به شما ترفیع بدهند، پیشنهاد میکنند مهارت جدیدی یاد بگیرید یا یک مدرک اخذ کنید. به این پیشنهادها بهعنوان فرصتی برای رشد بنگرید، نه بازخوردی که به کار اشتباهتان اشاره میکند. بدانید که مدیرتان از پروژههای آینده و استراتژیهای سازمانی چیزهای بیشتری میداند. ممکن است مدیرتان بخواهد شما را برای یک فرصت جدید آماده کند که مستلزم پیشرفت در یک مهارت جدید مانند آنالیتیکس یا گواهینامه حرفهای مدیریت پروژه است. میتوانید پیشنهاد بدهید که مدیریت پروژه جدیدی را در دست بگیرید که به شما امکان پیشرفت و کسب یک تخصص را جدید میدهد، یا با شرکت در یک دوره آموزشی داخلی یا خارجی، این شکاف مهارتی را برطرف سازید.
حرفهایتر باشید
اینکه مدیرتان به شما بگوید «باید حرفهایتر باشید» یا «باید ارتباطات کاری خود را بهبود ببخشید» ممکن است ابهامآمیز به نظر برسد و شما را به این فکر بیندازد که دقیقا چه کاری را اشتباه انجام دادهاید. به جای نادیدهگرفتن این بازخورد، از مدیر خود توضیح و راهنمایی بخواهید. برای مثال، میتوانید از رئیستان بپرسید که فکر میکند چه زمانی موقعیتی را بهطور حرفهای مدیریت نکردهاید؟ چه کاری را میتوانستید به شیوهای متفاوت انجام دهید؟ از مدیر خود بپرسید که آیا همکار دیگری وجود دارد که بتوانید حرفهایبودن را از او بیاموزید و از الگوی کاری او پیروی کنید؟ از مدیر خود بخواهید در طول جلسه رفتار شما را بررسی کند و فورا در مورد مهارتهای ارتباطیتان به شما بازخورد بدهد.
بیشتر نقش یک رهبر را ایفا کنید
اگر مدیرتان به شما بگوید که باید در تیم یا پروژه خاصی بیشتر نقش یک رهبر را ایفا کنید، این پیشنهاد نشان میدهد که او به تواناییهای شما اعتماد دارد. به جای نادیدهگرفتن این نظر، داوطلبانه به رئیس خود بگویید که میخواهید رهبری پروژه بعدی تیم را به عهده بگیرید. همچنین میتوانید برای تقویت مهارتهای رهبری خود با یک مربی همکاری کنید و متوجه شوید چه قابلیتهای رهبری برای سازمان یا تیم شما ارزشمندتر است.
وظایف بیشتری را به دیگران محول کنید
مدیران جدید اغلب در دام مدیریت خرد گرفتار میشوند و کارمندان خود را بیش از اندازه تحت نظر میگیرند، اما یک مهارت مهم در رهبری این است که کارمندان خود را برای تصمیمگیری توانمند سازید. اگر مدیرتان میگوید که باید وظایف بیشتری را به دیگران محول کنید، از کارهای کوچک شروع کرده و در کارمندان خود اعتماد ایجاد کنید. بهعنوان مثال، از کارمندان بخواهید که رهبری کارهایی را بر عهده بگیرند که در موفقیت یا شکست یک پروژه سرنوشتساز نیستند و به آن آسیبی وارد نمیکنند. یا از چند کارمند مورد اعتمادتان بخواهید تصمیماتی را اتخاذ کنند که ریسک پایینی دارند. سپس، بهعنوان مدیر آنها، به جای اینکه در فرایند تصمیمگیری مداخله کنید، تصمیمات آنها را بپذیرید.