چکلیستی برای هزینههای یک استارتاپ
راه اندازی استارتاپ چه هزینههای دارد؟
بسیاری از افرادی که مشتاق شروع کسبوکار هستند، نمیدانند باید از کجا شروع کنند. آنها چشمانداز خاصی دارند، اما فکر کردن به بازاریابی، استخدام، توسعه محصول و موارد دیگر میتواند طاقتفرسا باشد. در بیشتر موارد، بهترین نقطه برای شروع، رسیدگی به اعداد و ارقام یا هزینههای راهاندازی کسبوکار است.
البته در این راهنما بیشتر روی کسبوکارهای آنلاین تمرکز کردهایم، اما سایر کسبوکارها هم میتوانند از این راهنما استفاده کنند و اصلاحیهها و تحقیقات سریعی انجام دهند تا مطمئن شوند در مسیر درستی قرار دارند.
1- حقوق و دستمزد
حقوق خودتان به اندازه کافی باشد
شما به عنوان بنیانگذار یک استارتاپ باید بتوانید استقلال مالی داشته باشید، بدون اینکه به خودتان آسیبی برسد. اگر با کاهش شدید حقوق خود از مخارج زندگی شخصی خودتان کم کنید، ممکن است سلامت جسمی و روانی شما تحت تاثیر قرار بگیرد که همین امر میتواند عامل مهمی در شکست کسبوکار باشد.
کارمندان
گزینههای زیاد و محدودیتهای کمی پیش روی یک کسبوکار آنلاین قرار دارد. اینکه افرادی را داشته باشید که بهصورت دائمی به آنها حقوق و دستمزد بدهید، میتواند در بلندمدت از نظر مالی به نفع شما باشد.
این احتمال قوی وجود دارد که بخواهید هنگام شروع کسبوکار خود از فریلنسرها کمک بگیرید، زیرا وظایفی تخصصی وجود دارد که باید برای انجامشان از آنها کمک بگیرید؛ مانند توسعه وبسایت، بازاریابی اولیه، طراحی گرافیک و … .
تجهیزات، مبلمان و فضای اداری
اینکه کسبوکار شما یک فروشگاه فیزیکی ندارد، به این معنی نیست که به فضا و ابزار کار نیاز ندارید. بسیاری از صاحبان مشاغل هنگام تهیه فهرست هزینههای راهاندازی کسبوکار خود، به این موضوع توجه نمیکنند تا زمانی که دیگر بسیار دیر میشود.
فضای کاری در منزل
شما میتوانید کسبوکار خود را از روی کاناپه منزل خود اداره کنید، اما گزینه آنچنان سودمندی نیست. شما باید بخشی از سرمایه خود را صرف مکان یا فضای کاری کنید که بتوانید ساعتها در آنجا و به دور از حواسپرتیها کار کنید.
2- بازاریابی و وب
بازاریابی
بازاریابی باعث میشود کسبوکار شما از سایرین متمایز شود. ممکن است از هزینههای هنگفت همکاری با شرکتهای بزرگ بازاریابی وحشت داشته باشید، اما نگران نباشید. هنگام شروع کار لازم نیست با چنین شرکتهایی همکاری کنید. خودتان میتوانید بازاریابی خودتان را انجام دهید و بعد از توسعه شرکتتان، وظایف بازاریابی خود را به فریلنسرها یا آژانسها بسپارید.
برای مدیریت هوشمندانه هزینههای راهاندازی کسبوکار مرتبط با بازاریابی، ممکن است بخواهید ابتدا با برخی از گزینههای زیر شروع کنید:
- از شبکه روابط شخصی خود استفاده کنید: نباید برای هر کسی که با او در ارتباط هستید، پیامهای انبوه بفرستید، بلکه باید از طریق ایمیل یا رسانههای اجتماعی با هر کسی که واقعاً به کار شما علاقهمند است، تماس بگیرید.
- به اهمیت بازاریابی شفاهی توجه کنید: مطالعات زیادی در این مورد انجام شده که بازاریابی دهان به دهان تا حد زیادی موثرترین گزینه بازاریابی بلندمدت برای اکثر مشاغل است.
- بازاریابی محتوا: این یک سرمایهگذاری بلندمدت است که شاید از لحاظ هزینه خیلی خوب به نظر نرسد، اما بازاریابی محتوا در وقت مناسب توجه افراد بیشتری را به کسبوکار آنلاین شما جلب میکند.
راه اندازی استارتاپ چه هزینههای دارد؟
3- حضور در وب و رسانههای اجتماعی
حضور شما در وب و رسانههای اجتماعی با هر نیت و هدفی که داشته باشید، ویترین فروشگاه شماست. حتی اگر شما یک کسبوکار سنتی هم داشته باشید، صرف این هزینه تقریبا برای شما اجباری است.
در ادامه مواردی که باید روی آنها کار کنید و هزینههای مرتبط با آنها آمده است:
حسابهایتان در شبکههای اجتماعی
فیسبوک و توییتر پلتفرمهای مفیدی برای تعامل با مخاطب و جذب دنبالکننده هستند. اینستاگرام یکی دیگر از شبکههای مهمی است که باید در آن فعال باشید؛ بهخصوص اگر با محصولات فیزیکی سروکار دارید. پلتفرمهایی را در نظر بگیرید که مخاطبانتان (یا مشتریان بالقوه) وقت خود را در آن میگذرانند. از این نترسید که کارتان را در پلتفرمهایی مثل تیکتاک شروع کنید.
وبسایت باکیفیت
از آنجایی که بیشتر اوقات، وبسایت شما ویترین فروشگاهتان است، باید هزینه راهاندازی آن را در اولویت قرار دهید، بهدنبال کمک حرفهای باشید و هزینهها را بادقت بررسی کنید.
اگر دانش فنی کمی دارید و میخواهید قالب وردپرس را خودتان بارگذاری کنید، فقط باید قالب مورد نظر را خریداری کنید.
جایگزینهای وردپرس
اگر در حال راهاندازی یک کسبوکار تجارت الکترونیک هستید، شاپیفای یک نرمافزار کامل برای طراحی وبسایت است. مشابه وردپرس، میتوانید قالبها را با قابلیتهای شاپیفای سفارشی کنید، اما جدای از آن به یک توسعهدهنده نیز نیاز دارید.
میزبانی وب
میزبانی وب شاید مبلغ اندکی در ماه برای شما هزینه داشته باشد و بعد افزایش یابد. نام دامنه هم چندصد هزارتومان بیشتر هزینه نخواهد داشت، اما سایر هزینهها به ابزارها و سایر خدماتی بستگی دارد که ممکن است استفاده کنید.
برای تکمیل زنجیره موضوع “راهاندازی کسبوکار” مطالعه نمایید:
فکر میکنید یک ایده عالی دارید؟
پیشنیازهای راهاندازی کسب و کار
یک راهنمای جمع و جور برای کمک گرفتن از منتورها
راه اندازی استارتاپ چه هزینههای دارد؟
4- موجودی انبار و تولید
موجودی
موجودی یک هزینه بسیار متغیر در راهاندازی کسبوکار است. اگر کسبوکار آنلاین شما مبتنی بر خدمات است یا به موجودی نیازی ندارید، لطفا به بخش بعدی بروید.
در غیر این صورت، اولویت اصلی برای صرف هزینه این است که مطمئن شوید همیشه محصول کافی موجود است. اگر نتوانید سفارشها را ارسال کنید، هیچ سودی نخواهید کرد و به احتمال زیاد مشتریان خود را از دست خواهید داد.
میتوانید عواملی مانند عوامل زیر را در نظر بگیرید:
- آیا محصولاتتان منقضی یا قدیمی میشوند؟
- چقدر راحت میتوانید کالاها را انبار کنید؟ آیا چیزی وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است در دسترس نباشد؟
- انتظار دارید محصولات با چه سرعتی به فروش برسند؟
- آیا میتوانید در صورت موفقیت فضای انبار را افزایش دهید؟
تولید
اگر در حال ساخت یا تولید محصولات خود هستید، باید هزینههای تولید را در نظر بگیرید. به این چند نکته توجه کنید:
- میتوانید از طریق سفارشهای انبوه برخی هزینههای تولید را کاهش دهید، اما با این کار انعطاف کمتری خواهید داشت. مثلا اگر بخواهید بعدا مدل یا طرح محصولات را تغییر دهید یا در اولین محصولات تولیدشده نقصی وجود داشته باشد، باید چه کار کنید؟
- ممکن است هزینه همکاری با یک شریک در امر تولید بسیار بالا باشد، اما مسائلی مانند اعتبار و دسترسپذیری بسیار مهم هستند و شاید ارزش این هزینه اضافی را داشته باشند.
- اگر به هر نحوی خودتان تولید را انجام میدهید، باید هزینههای توسعه را نیز در نظر بگیرید.
5- هزینهها، مالیاتها و مجوزها
هنگام تعیین و مدیریت هزینههای راهاندازی کسبوکارتان، باید سعی کنید که حتما هزینههای معمول را مورد بررسی قرار دهید.
مالیات
مالیات یکی دیگر از مواردی است که از یک کسبوکار به کسبوکار دیگر متفاوت است و ماهیت کار آنلاین اغلب آن را پیچیدهتر هم میکند. بسته به اینکه چگونه و در کجا فعالیت میکنید، ممکن است لازم باشد چندین سطح مختلف مالیاتی را مدیریت کنید. همچنین، باید از یک متخصص مالیات مشاوره بگیرید یا قوانین منطقه خود را مورد بررسی قرار دهید.
هزینههای پردازش
اگر مراقب نباشید، ممکن است مجبور شوید یک تا دو درصد از درآمدتان را برای این مورد هزینه کنید. این مورد تا حدی به قراردادی بستگی دارد که با پرداختیار خود بستهاید.
پروانه و مجوز
اگرچه در اینجا وارد جزئیات نمیشویم، اما میخواهیم به شما یادآوری کنیم که برای کسب پروانه و مجوزهای مناسب در صنف خود بودجهای را کنار بگذارید. این موضوع بیشتر در مورد اصناف خدمات غذایی، اصناف ساختمانی و برخی اصناف خدمات مالی صدق میکند.
داشتن بودجه پشتیبان
اکثر کسبوکارها در ابتدا سودآور نیستند و موفقیت و رسیدن به یک جریان مالی ثابت ممکن است مدت زیادی طول بکشد. اگرچه هزینههای یک کسبوکار آنلاین به اندازه هزینه کسبوکارهای سنتیتر بالا نیست، اما کماکان میتواند هزینهبر باشد، بهخصوص اگر شما تماموقت روی آن کار کنید و هیچ منبع درآمد دیگری نداشته باشید.
تنظیم بودجه
به هر حال بودجه کسبوکار شما، در کنار مدل کسبوکاری و بیانیه چشماندازتان، یکی از مدارکی است که راهنمای کسبوکار شما خواهد بود. شما میتوانید هر طور که دوست دارید، آن را سازماندهی کنید. فقط به یاد داشته باشید که کسبوکارهایی که جزئیات را مدنظر قرار میدهند، کارآمدتر از مشاغلی هستند که جزئیات را در نظر نمیگیرند.
در مورد نحوه تنظیم بودجه، مراحل زیر را دنبال کنید:
- فهرستی جزئی از هر هزینه یا هزینه بالقوه مرتبط با کسبوکار خود تهیه کنید.
- برای هر مورد برنامهریزی سهماهه و همینطور یکساله داشته باشید.
- سیستمی راهاندازی کنید که بتوانید بهراحتی و تقریبا بهطور خودکار هر روز یا هر هفته آن را با هر هزینه جدیدی بهروز کنید.
- در پایان هر سه ماه، بودجه خود را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید. با اتفاقات غیرمنتظره و اعداد و ارقامی که احتمالا با انتظارات شما تفاوت دارند، راحت باشید، اما هنگام تنظیم، دادههای جدید را در نظر بگیرید.
راه اندازی استارتاپ چه هزینههای دارد؟
مدیریت هزینههای راهاندازی کسبوکار
فراموش نکنید که نیروی کار و انرژی شما موارد مهمی هستند که باید هنگام تعیین هزینههای شروع یک کسبوکار آنها را در نظر بگیرید. نسبت به هزینه خدمات و هزینههای مکرر، هزینه فرصت پنهان و موارد مشابه آگاه باشید. همه گزینهها را در دسترس خود قرار دهید و یادتان نرود که مدیریت موثر هزینهها همیشه به معنای کمکردن آنها نیست. مهمتر از همه، پذیرای فرصتهای جدید و سازگاری با بازار باشید.