هفت روش برای ایجاد ارتباط بهتر در محیط کار
بهبود روند حفظ منابع انسانی
اگر بخواهیم از آنچه در سالهای گذشته اتفاق افتاده، فقط یک چیز یاد بگیریم، آن هم این است که هیچچیز دائمی نیست. ماهیت جهان که همیشه در حال تکامل است، بر همه عرصههای زندگی ما تاثیر میگذارد و زندگی حرفهای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. چه متوجه آن شده باشیم، چه نه؛ استعفای گسترده کارمندان همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه سوالاتی که کارفرمایان از خودشان میپرسند، اینها هستند: چگونه کارمندان را به ماندن در سازمان ترغیب کنیم؟ و چگونه حس رضایت و تعلق خاطر به سازمان را در کارمندان برانگیزیم؟
اهمیت ارتباطات اجتماعی در محیط کار
پژوهشها نشان میدهند کارمندانی که در محیط کار ارتباط اجتماعی ندارند، احتمال بیشتری دارد که کارشان را رها کنند و بهدنبال شغل دیگری بروند. در مقابل، کارمندانی که از لحاظ اجتماعی از محیط کار خود راضی هستند، به احتمال بسیار زیادی همانجا میمانند.
بر اساس گزارش Limeade، کسانی که احساس میکردند نیازهای اجتماعی آنها برآورده نمیشود، ۹۱ درصد بیشتر احتمال داشت که شغل خود را رها کنند.
این یک مساله بسیار مهم است و حتما باید به آن بپردازید تا از ماندگاری کارمندان، ادامه کار و ارتباط اجتماعی آنها در کسبوکارتان مطمئن شوید. رضایت کارمندان مسالهای است که کارفرمایان پیوسته در پی بالا بردن آن هستند و از قرار معلوم یکی از مهمترین عواملی که بر میزان رضایت کارمندان تاثیر میگذارد، این است که آنها تا چه حد با اطرافیانشان ارتباط دارند. ارتباطات اجتماعی نهتنها در حفظ کارمندان اهمیت دارد، بلکه میتواند بر کیفیت کار کارمندان و اینکه چقدر سخت کار میکنند نیز تاثیرگذار باشد. اکنون این سوال پیش میآید که «این مشکل چقدر میتواند جدی باشد؟» باید بگوییم که بسیار جدی است.
چگونه ارتباطات اجتماعی را در محیط کار افزایش دهیم؟
ما تحقیقاتی انجام دادهایم تا شیوههای متعددی را ارزیابی کنیم که کارمندان دلشان میخواهد ارتباطات اجتماعی در محل کارشان، از طریق آنها بهبود یابد. زمانی که از کارمندان در مورد فعالیتهای تعاملی سوال کردیم، بسیاری از آنها بیان کردند که دوست دارند موارد زیر را در محل کارشان ببینند:
۱. برنامههای مربوط به شناخت کارمندان
شناخت کارمندان عامل مهمی در احترام به آنها و قدرشناسی از آنها به خاطر تلاشهایشان است. برخی فعالیتهایی که در کسبوکارهای مختلف سودمند واقع شده است، عبارتاند از:
- تقدیر هفتگی از کارمندان در شبکههای اجتماعی؛
- جایزههای مربوط به سالهای خدمت کارمندان؛
- تشویق کلامی بابت کاری که خوب انجام دادهاند؛
- ایجاد ارتباط در نرمافزارهایی مانند Microsoft TEAMS یا Slack.
۲. برنامههای سلامت کارمندان
بسیاری از کارمندان خودشان به گونهای در مسیر بهبود وضعیت سلامتیشان تلاش میکنند و به نظر میرسد دلشان میخواهد در این حوزه شاهد حمایت، انگیزهبخشی و تشکیل اجتماع در محیط کارشان باشند؛ بنابراین میتوانید هر یک از ایدههای زیر را در محیط کار پیاده کنید:
- مسابقات کاهش وزن؛
- آموزش مدیریت استرس؛
- ارزیابی وضعیت سلامتی؛
- برنامههای ترک سیگار؛
- حمایت از سلامت روان؛
- پلتفرمهای مربوط به نرمافزارهای تجربه کارمند.
۳. حمایت مدیر
حمایت روسا از کارمندان مساله مهمی است و باعث میشود کارمندان احساس کنند با اطرافیانشان و کل شرکت در ارتباط هستند. اهمیت ارتباطات در محیط کار در این است که به پرورش حس وفاداری نسبت به شرکت در وجود کارمندان میانجامد. ارتباط میان کارمند و مدیر نیز به بهترین شکل موجب بالا رفتن این حس وفاداری میشود. کارمندان انتظار دارند مدیرانشان کارهای زیر را انجام دهند:
- در انجام کارها به آنها استقلال بدهند.
- در طول هفته برای آنها پیامهای حمایتی بفرستند.
- به آنها بازخورد بدهند.
- با پاسخدادن آنی به ایمیلها و تماسهای تلفنی پیوسته با آنها ارتباط داشته باشند.
۴. تشکیل تیم
کارمندان اعلام میکنند که نیاز دارند با همکارانشان تیم تشکیل بدهند. اگرچه این کار باب میل همه نیست، اما روزبهروز بیشتر مشخص میشود که کارمندان نهتنها مشتاق برقراری رابطه هستند، بلکه به برقراری رابطه دوستانه با کسانی که با آنها تجربیات مشترک دارند نیز علاقهمندند. پس کارمندان را گروهبندی کنید؛ بدون اینکه مدیران را از کارمندانشان جدا سازید. در اینجا چند نمونه از فعالیتهایی را که میتوانید برای تشکیل تیم انجام دهید، آوردهایم:
- یک مراسم به صرف ناهار برگزار کنید (بدون تلفن همراه). سعی کنید این مراسم ساده باشد. همه افراد باید تلفن همراهشان را در یک سبد قرار دهند و مجبور شوند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
- بازی کنید. زمانی را به بازیکردن اختصاص دهید تا امکان تعامل برای کارمندان فراهم شود و به اعضای تیم کمک کنید تا بیشتر یکدیگر را بشناسند.
مطالعه این مقالات به شما پیشنهاد میشود:
- موفقیت در کسب و کار در گرو حس تعلق سازمانی
- چگونه بازخورد سازنده بدهیم؟
- چرا پرورش مهارتهای ارتباطی اهمیت دارد؟
- ترکیب تیم برنده
۵. تعاملات حضوری بیشتر با همکاران
عصر دیجیتال آسایش بیشتری را برای ما به ارمغان آورده، اما بسیاری از تعاملات رودررو را که کارمندان به آنها نیاز دارند، از بین برده است. چند تاکتیک را به کار ببندید تا تعامل خودتان با کارمندان و تعامل میان آنها را نیز افزایش دهید:
- گهگاهی به جای ارسال ایمیل، به دفتر کار کارمند یا همکارتان سر بزنید و مسائل را حضوری بررسی کنید. این کار شاید چند دقیقه بیشتر زمان شما را بگیرد، اما برای حفظ کارمندان در بلندمدت بسیار اهمیت دارد.
- بیشتر از تماس تلفنی، تماس تصویری برقرار کنید.
- هر زمان که فرصت و زمان کافی در اختیار داشتید، به جای کنفرانس تلفنی جلسه حضوری برگزار کنید.
۶. رویدادهای اجتماعی
برگزاری مهمانی به بهانه مختلف در دفتر کار بهانهای برای گفتوگو و خنده بیشتر است. از این طریق کارمندان میتوانند تجربیات مشترک بیشتری پیدا کنند و پیوندهایی بینشان برقرار شود که در عوض، حس وفاداری نسبت به همکاران و در نتیجه نسبت به شرکت را ابدی میسازد. میتوانید رویدادهای زیر را به تقویم سالانه خود بیفزایید:
- به مناسبت فصل آغاز مدرسهها یک مهمانی تدارک ببینید و تمام اعضای خانواده کارمندان را به این مهمانی دعوت کنید.
- مهمانی سال نو برگزار کنید.
- قرعهکشی کنید و برندگان را به کنسرت ببرید.
- بلیتهای یک مسابقه ورزشی را تهیه کنید و کارمندان را به تماشای آن ببرید.
۷. برنامههای مربوط به برابری
این نوع برنامهها برای یکپارچهکردن شرکت و اطمینان از اینکه هیچکس احساس غریبی و تنهایی نمیکند، ضروری هستند. همچنین این برنامهها به همه کمک میکنند تا دنیای شرکت را از دیدگاه دیگران ببینند و این امر همیشه در تشکیل یک اجتماع سودمند خواهد بود. در اینجا به چند ایده برای انجام این کار اشاره میکنیم:
- میزگردی با شرکت کارمندان ترتیب دهید تا کارمندان بتوانند آزادانه در مورد مشکلات صحبت کنند و سوال بپرسند.
- برنامههای مشاوره و راهنمایی ترتیب دهید.
- اطلاعرسانی کرده و به جوانان محروم در جامعه کمک کنید.
بهبود روند حفظ منابع انسانی
تکلیف دورکاری چیست؟
آیا کار ۱۰۰درصد حضوری بر تعامل اجتماعی تاثیر میگذارد؟
هر کس نظر متفاوتی در مورد این موضوع دارد و در برخی حلقهها این موضوع باعث مناقشات بسیاری شده است. اما آنچه ما دریافتهایم، این است که ارتباطی که در محیط کار حس میشود، بسیار بیشتر از نظر یک کارشناس یا شخصی که در محیطی دیگر کار میکند، اهمیت دارد. از قرار معلوم بیشتر کارمندانی که در نظرسنجیها شرکت کردهاند، اظهار داشتهاند که کار حضوری یا شیوه ترکیبی بسیار بیشتر از دورکاری کامل در برقراری ارتباط اجتماعی در محیط کار سودمند هستند.
درسی که از این موضوع میگیریم این است: برای اینکه احساس کنید با اعضای تیمتان ارتباط برقرار کردهاید، باید زمان، فضا و توانایی لازم برای برقراری ارتباط را داشته باشید. با اینکه کارمندان دورکار میتوانند کارهایی انجام دهند تا با دیگران در ارتباط باشند، اما به نظر میرسد بخشی از این ارتباط را هرگز نمیتوان جایگزین کرد.
نکته جالب توجه این است که کارمندان دورکار میگویند آنها هم به اندازه کارمندان حضوری با دیگران در ارتباط هستند. شاید دلیل این گفتهها این باشد که شما از چیزی که ندارید، آگاه نیستید. شاید هم شخصیت کارمندان دورکار طوری است که برای اینکه حس کنند با دیگران در ارتباط هستند، به تعامل اجتماعی کمتری نیاز دارند.
به هر حال نکته مهم این است که تعاملات اجتماعی مهم هستند و بر رضایت کارمندان، ارتباط آنها با اعضای تیم و ماندگاری آنها در شرکت تاثیر میگذارند.
بهبود روند حفظ منابع انسانی
نتیجهگیری
حجم عظیم استعفای کارمندان در کنار کمبود نیروی کار موجب شده که کارفرمایان شیوه حفظ کارمندان خوب در بلندمدت را ارزیابی کنند. آموزش کارمندان جدید یا افزایش پیوسته حقوق برای متقاعد کردن کارمندان خوب بهمنظور ماندن در شرکت، اقدامات هزینهبری هستند که همیشه به نتایج مثبت منجر نمیشوند.
تحقیقات نشان دادهاند کارمندانی که احساس میکنند در محیط کار به لحاظ اجتماعی و فرهنگی با دیگران در ارتباط هستند، به میزان کمتری بهدنبال شغل دیگری میروند. ما به این نتیجه رسیدهایم که مسیری که به سمت افزایش تعامل در تمامی بخشهای محیط کار پیش میرود، چندوجهی بوده و بسته به گروه سنی (کارمندان بزرگتر کمی بیشتر از کوچکترها به ارتباط اجتماعی تمایل دارند) و شخصیت کارمندان متفاوت است. با اجرای برخی برنامههای جدید و با ارزیابی پیوسته این موضوع که کارمندانتان تا چه حد حس میکنند با محیط کار و همکارانشان ارتباط دارند، میتوانید میزان رضایت، وفاداری و ماندگاری کارمندان در شرکت خود را افزایش دهید.
بهبود روند حفظ منابع انسانی