نکاتی کاربردی برای توسعه تجارت الکترونیک کسبوکارها در سال ۲۰۲۲
توسعه تجارت الکترونیک را در اولویت قرار دهید
اگر میخواهید در سال ۲۰۲۲ کسبوکار تجارت الکترونیک خود را راهاندازی کرده و تمام هموغم خود را به آن اختصاص دهید، باید به شما خوشامد بگوییم.
میزان خردهفروشی در تجارت الکترونیک جهانی طی سه سال دوبرابر شده (+) و از 2/9 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در نتیجه، تجارت الکترونیک به بهترین فضا برای برندهایی مانند برند شما تبدیل شده، پس بهتر است روند توسعه خود را آغاز کنید.
میدان این رقابت در حال گسترش است و این به معنای آن است که شما باید توسعه تجارت الکترونیک کسبوکارتان را در اولویت قرار دهید. ما در این مقاله جدیدترین نکات تجارت الکترونیک برای توسعه برند را با شما در میان میگذاریم.
چند نکته در رابطه موفقیت یک تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲
شاید شما کارتان در صنعت تجارت الکترونیک را بهتازگی آغاز کرده باشید تا برندی جدید و نو بسازید، نفوذ و دسترسی بازار را توسعه دهید یا درآمدی جانبی داشته باشید. مهم نیست دلیل ورود شما به این عرصه چیست، هر تازهواردی ممکن است تصور کند مسیرهایی که در تجارت الکترونیک به موفقیت میانجامند، بسیار متعدد هستند. اما نگران نباشید، ما با موفقترین مدیران کسبوکارهای تجارت الکترونیک در جهان مصاحبه کردهایم و روشهای امتحانشده و کارآمد آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت. نکات زیر میتوانند طی سال جاری در کسبوکار شما تفاوت ایجاد کنند.
۱. یک پلتفرم تجارت الکترونیک پیدا کنید که میتواند باعث رشد شما شود
پیش از آنکه پلتفرم خود را برگزینید، سعی کنید به پرسشهای زیر پاسخ دهید تا تصمیم آگاهانهای بگیرید:
- برنامه شما این است که چند محصول را به فروش برسانید؟
- مایلید چقدر برای یک پلتفرم هزینه کنید؟
- آیا به حمایت فنی نیاز دارید یا اینکه بهتنهایی کارها را انجام خواهید داد؟
- آیا برای فروش محصولات خود به تصویرسازی، ویدئو و جلوههای خلاقانه نیاز دارید؟
- امیدوارید در پنج سال آینده کسبوکار شما در چه موقعیتی باشد؟
نکته کلیدی در انتخاب یک پلتفرم برای تجارت الکترونیک این است که پلتفرمی را انتخاب کنید که در کنار کسبوکار شما رشد کند. شما نباید خودتان را در موقعیتی قرار دهید که به خاطر تصمیمگیری سریع، لازم باشد که شش ماه پس از شروع پلتفرم خود را تغییر دهید.
۲. تولیدکنندهای بیابید که با ارزشهای شما سازگار باشد
رابطه شما با تولیدکننده محصولات تجارت الکترونیکتان نقش تعیینکنندهای در سرنوشت کسبوکار شما خواهد داشت. شاید یافتن نقطه شروع برای شما هراسانگیز باشد. وقتی با تولیدکنندگان صحبت میکنید، از کجا باید بفهمید که کدامیک مناسبترین گزینه برای شما هستند؟ در ادامه به سه گام اولیهای که باید در روند جستوجوی شریک تولیدکننده خود بردارید، اشاره میکنیم.
- ببینید آیا میخواهید خودتان محصولاتتان را از صفر تولید کنید یا مایلید این کار را از طریق یک تأمینکننده انجام دهید.
- به سراغ تولیدکنندگان محلی در محدوده جغرافیایی خودتان بروید.
- شبکه خود را گسترش دهید و بهدنبال تولیدکنندگان جهانی بگردید.
زمانی که فهرست تولیدکنندگان را محدود کردید، باید سوالات درستی بپرسید تا ببینید آیا آنها شریک ارزشمندی برای کسبوکار شما خواهند بود یا خیر. پیش از هر گونه توافقی سوالات زیر را در خصوص تولید از خودتان بپرسید:
- اولویتهای ارتباطی تولیدکننده چیست؟
- دامنه عملیات چقدر گسترده است؟
- حداقل سفارش آنها چقدر است؟ آیا میتوانند با شما وارد معامله شوند؟
- آیا به مدیران گوناگون در کسبوکار تولید دسترسی خواهید داشت؟
- آیا تا به حال محصولاتی مشابه محصولات شما تولید کردهاند؟
- آیا میخواهید محصولی جدید تولید کنید و مالکیت انحصاری آن را در اختیار داشته باشید؟
- آیا تولیدکننده با کارمندان خود منصفانه رفتار میکند؟
- آیا تولیدکننده از مواد و فرایندهای پایدار و دوستدار محیط زیست استفاده میکند؟
- آیا میتوانید تاسیسات تولیدی را از نزدیک ببینید؟
شاید زمانی که مهلت راهاندازی کسبوکار نزدیک است یا در تلاش برای تولید محصول خود هستید، این حجم از دقت افراطآمیز به نظر برسد، اما این تصمیم پیامدهایی هم خواهد داشت؛ هم پیامدهای خوب و هم ناگوار. این نصیحت یک کارآفرین در عرصه زیبایی و سلامت پوست به نام «سارا موییر» است.
سارا درست قبل از رونمایی از محصول جدید خود، تولیدکنندهاش را اخراج کرد؛ زیرا در مورد استانداردهای او در ارتباط با پایداری و محیط زیست صادقانه عمل نکرده بود. پس از این اتفاق سارا توانست بر اوضاع مسلط شود، تولیدکننده بهتری بیابد، از محصولات زیبایی خود با دو فرمول جدید رونمایی کرده و تمام حقوق معنوی آنها را نیز در اختیار بگیرد.
خواندن این مقالات را به شما پیشینهاد میکنیم:
- چرا کسبوکارها شکست میخورند؟
- بازاریابی دیجیتال شما را به مشتری نزدیک میکند
- چگونه در اینستاگرام قیف فروش بسازیم؟
- پیشنیازهای راهاندازی کسب و کار
- ۷ درس مهم برای کارآفرینان در سال ۲۰۲۲
توسعه تجارت الکترونیک را در اولویت قرار دهید
۳. تناسب محصول خود را با بازار بررسی کنید
«گرتا وَن ریِل» چهار برند تجارت الکترونیک چند میلیون دلاری راهاندازی کرده و میداند چگونه بازار مناسبی را برای محصولات خود پیدا کند. استراتژی او هنگام ایجاد یک برند جدید در تجارت الکترونیک، باور معروف در دنیای کسبوکار را تغییر داد. او باور سنتی مربوط به «تناسب بازار با محصول» را معکوس ساخت و به «تناسب محصول با بازار» تبدیل کرد.
چرا؟ چون شاید شما ایده محصولی فوقالعاده داشته باشید، اما اگر پیش از آنکه بازار مناسب آن را مورد شناسایی قرار دهید، بودجهتان را خرج کرده و نابود کنید، کسبوکار شما قبل از آغاز کار، از هم میپاشد.
گرتا میگوید: «کارآفرینان جدید فکر میکنند که محصول آنها بسیار شگفتانگیز و باب میل همه است؛ بنابراین بازار هدف آنها همه افراد هستند. هیچکس توانایی این را ندارد که همه افراد را هدف قرار دهد. پس برای اینکه نرخ بازگشت سرمایه بالاتری در بازاریابی خود داشته باشید، باید گروهی از افراد را پیدا کنید که محصول شما بیشترین تاثیر را روی آنها بگذارد و بیشترین تحسین را در آنها برانگیزد.»
اگر مرتکب این اشتباه شدهاید و محصول خود را در همه جا و برای همه بازاریابی کردهاید، باز هم نترسید. زمانی را صرف این موضوع کنید که به اطلاعات مربوط به مشتریان خود نگاهی بیندازید، یا از افراد بالقوهای که دلتان میخواهد به آنها دسترسی یابید، پرسونای مشتری بسازید. به اطلاعات جمعیتشناختی و رواننموداری (Psychographics) در بازار هدف خود بیندیشید.
استفاده از اطلاعات جمعیتشناختی و اطلاعات رواننموداری
اطلاعات جمعیتشناختی به گروههای جمعیتی و شیوه سازماندهی آنها ارتباط دارند. اطلاعات جمعیتشناختی عبارتاند از: سن، نژاد، قومیت، جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد، تحصیلات و اشتغال.
اطلاعات رواننموداری به نگرشها و رفتارهای روانشناختی افراد ارتباط دارد. اطلاعات رواننموداری مصرفکنندگان عبارتاند از: ویژگیهای شخصیتی، سبک زندگی، علائق، عقاید، باورها و واکنشهای احساسی آنها.
از فاکتورهای جمعیتشناختی و رواننموداری سود جویید تا نمایهای برای مشتریان ایجاد کنید و تناسب محصول خود را با بازار بسنجید. بهعنوان مثال؛ «زنان متاهل، ۲۵ تا ۴۵ ساله، دارای شغل تماموقت، علاقهمند به کوهنوردی و حامی گروههای حمایت از محیط زیست.»
۴. از نظرات مشتریان استفاده کنید
شما میتوانید از نظرات مشتریان استفاده کنید و برند خود را بسازید. ابتدا مطمئن شوید که نظر دادن در مورد محصولاتتان در صفحات مربوط به محصول و شبکههای اجتماعی آسان باشد. اگر نظرات زیادی دریافت نکردید، پویشی در شبکههای اجتماعی راه بیندازید تا مشتریانتان را ترغیب کند که نظر خود را به اشتراک بگذارند.
اینجاست که استراتژی خارجی میتواند تفاوت ایجاد کند. به محض اینکه تعداد کثیری از نظرات خوب مشتریان را جمعآوری کردید، در تبلیغات بازاریابی خود از آنها بهره ببرید و این نظرات را در وبسایت و شبکههای اجتماعیتان به اشتراک بگذارید. افراد از یکدیگر پیروی کرده و مشتریان بالقوه نیز از مشتریان همیشگی شما تبعیت میکنند.
۵. بودجه خود را برای تبلیغات زودهنگام هدر ندهید
اشتباه رایجی که برندهای تجارت الکترونیک مرتکب میشوند، این است که پیش از ارزیابی پتانسیل رشد سازمانی، تمام دارایی خود را صرف تبلیغات در شبکههای اجتماعی میکنند. پیش از آنکه بودجه تبلیغات خود را هدر دهید، همه چیز را در مورد تبلیغات در شبکههای اجتماعی بیاموزید یا یک استراتژی قیف فروش داشته باشید.
توسعه تجارت الکترونیک را در اولویت قرار دهید