راهنمایی برای شروع بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا چیست؟
هیچکس یک فروشنده سمج را دوست ندارد. به مذاق هیچکس خوش نمیآید که با حیلهگری او را مجبور به خرید چیزی کنند. همچنین این کار روش مناسبی برای کسبوکارها بهمنظور ایجاد روابط ماندگار با مشتریان جدید نیست.
امروزه مشتریان دوست دارند که از همهچیز باخبر باشند و خودشان برای خرید تصمیم بگیرند. آنان بهدنبال آموزشها و منابعی هستند که به آنها کمک کند که دریابند یک محصول یا خدمات خاص انتخاب درستی است یا خیر. به همین خاطر است که بازاریابی درونگرا تاکتیکی موثر و محبوب است.
بازاریابی درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا شیوهای برای گسترش کسبوکار از طریق ایجاد روابط معنادار و طولانیمدت با مشتریان واقعی یا مشتریان بالقوه است. بازاریابی درونگرا از رویکردی هدفمند در سطح فردی استفاده میکند. بر این اساس تنها زمانی برند شما رشد میکند که مشتریان شما موفق شوند. ترفندها و نکتههای زیر را دنبال کنید تا زحماتتان به موفقیت منجر شود.
سه مرحله بازاریابی درونگرا
لزوما سه مرحله در بازاریابی درونگرا وجود دارد که همان مسیری است که خریدار طی میکند. در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره این مراحل پرداختهایم.
جذبکردن:
جذب افراد مناسب با فراهمآوردن مطالب عالی و مشارکت در گفتوگوهایی که شما را بهعنوان یک مشاور قابل اعتماد جلوه میدهد.
تولید و مدیریت محتوا با روشهای بازاریابی درونگرا مرتبط هستند و برای مخاطبان و مشتریان شما جذاب خواهند بود. مطالب ارزشمندی در فرمتهای مختلف تولید و منتشر کنید (مانند پستهای وبلاگ طولانی و عرضه محتوا در شبکههای اجتماعی) تا بتوانید با مشتریان خود ارتباط بگیرید. برای نشاندادن اینکه چگونه به بهترین نحو از محصولات یا خدماتتان بهره ببرند، راهنماها یا دستورالعملهای آموزشی تولید کنید، جزئیاتی را با آنها در میان بگذارید که نشان دهد چگونه مشکلاتشان را حل میکنید. نظرات مشتریان را منتشر کنید و اطلاعاتی در مورد پیشنهادهای ویژه و تخفیفها را با آنها در میان بگذارید.
با استفاده از یک استراتژی سئو (SEO) محتوای خود را بهینه کنید. باید کلیدواژهها و عبارات خاص مرتبط با کالاها یا خدماتتان را که بیشتر در جستوجوها ظاهر شدهاند، هدف قرار دهید. از این طریق محتوای شما در برابر افراد درستی قرار میگیرد و به سمت وبسایت شما روانه میشوند.
درگیر کردن:
ارائه استراتژیهای مرتبط با دغدغهها و اهداف مخاطبان که احتمال خرید آنها را از شما افزایش میدهد.
زمانی که استراتژیهای بازاریابی درونگرا را به کار میگیرید، مطمئن شوید که فقط روی فروش تمرکز نکرده باشید و با برقراری روابط با مشتریان احتمالیتان، نیازهای آنها را کاملا درک کنید.
حواستان باشد که بخش خدمات مشتریان شرکتتان به تماسهای مشتریان احتمالی رسیدگی کند. همچنین علاوه بر ارائه محصولات، راهحلهایی به آنها عرضه کنید. این کار تضمین میکند که تبادلات شما به توافقات دوطرفهای منجر میشود که به نفع هر دو طرف است.
خوشحالکردن:
کمک و پشتیبانی مداوم از مصرفکنندگان تضمین میکند که آنها تجربه لذتبخشی خواهند داشت.
روشهای بازاریابی درونگرا که موجب رضایت مصرفکنندگان میشوند، تضمین میکنند که آنها خوشحال و راضی هستند و حتی بعد از خرید یک محصول هم از آنها پشتیبانی میشود. با استفاده از چتباتهای هوشمند و برنامهریزیشده و ارزیابیهای دقیق به مشتریان کمک و از آنها حمایت کرده و بازخوردشان را نیز گردآوری کنید.
زمانی که مشتریان تجربه موفقیتآمیزی داشته باشند و در مورد آن با اطرافیانشان صحبت کنند، مشتریان جدیدی به سمت شرکت شما میآیند که همین امر میتواند به رشد گسترده شما منجر شود.
تفاوت میان بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا
بر خلاف بازاریابی برونگرا که شامل تماس با مشتریان برای برانگیختن نیت خرید در آنهاست، بازاریابی درونگرا بر توسعه و انتشار محتوایی تمرکز دارد که موجب افزایش بازدید از وبسایتها میشود.
بازاریابی درونگرا
اکثریت مشتریان خرید خود را بهصورت آنلاین آغاز میکنند. آنها برای رفع یک نیاز یا مشکل بهدنبال کالا، خدمات یا اطلاعات میگردند. از این رو، مطالب شما باید توضیح بدهد که کالاها یا خدمات شما چگونه مشکلات آنها را حل کرده یا نیاز آنها را رفع میکنند.
این کار را میتوان از طریق روشهای مختلفی انجام داد؛ مثلا پستهای وبلاگی کوتاه، مقالات، محتوای ویدئویی، کتابچههای راهنما و…، میتوانید ارزیابی محصولات، اعلام رضایت مشتریان، قیمتهای مقرونبهصرفه و رتبهبندیهای محصولاتتان را در پادکست، پستهای آنلاین یا گزارشهایتان بگنجانید. به خاطر داشته باشید که خریداران بالقوه مشتاق باید در مراحل مختلف مسیر خریدشان، مطالب هوشمندانهای را که محتوای متفاوت اما یکپارچهای دارند، دریافت کنند.
مزایای بازاریابی درونگرا:
- مشتریان بالقوه میتوانند بر اساس زمان و برنامه خودشان پستهای وبلاگ شما را ببینند و در وبینارهای شما شرکت کنند.
- مطالب بازاریابی درونگرا حاوی اطلاعات مفید است و درخور هر سطح از چرخه فروش هستند و به مصرفکنندگان اطلاعرسانی میکنند.
- بازاریابی درونگرا قابل سنجش است. شما میتوانید میزان بازدید وبسایتتان را ردیابی کرده، بررسی کنید که وبسایت شما در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان تا چه حد موفق بوده و ببینید آیا مشتریان ایمیلهای شما را باز میکنند؟ محتوای ایمیلها آنها را مشغول نگه میدارد؟ و آیا این ایمیلها، مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل میکنند یا خیر؟
معایب بازاریابی درونگرا:
- بازاریابی درونگرا مستلزم حفاظت و بهروزرسانی مداوم است تا تضمین کند که محتوای شما با خواستهها و نیازهای مشتریان مرتبط باقی میماند.
- متخصصان بازاریابی درونگرا باید برای جذب مشتری زمان و توجه زیادی را صرف ایجاد و گسترش انواع مختلف مطالب کنند.
بازاریابی برونگرا
بازاریابی برونگرا شامل برقراری ارتباط با تعداد زیادی از افراد با هدف تبدیل آنها به مشتری واقعی است. روشهای سنتی بازاریابی مانند ایمیلهای معرفی، کنفرانسها، سمینارها، بیلبوردها، بنرها، تماسهای تلفنی برای معرفی محصولات یا خدمات، تبلیغات مطبوعاتی و رادیویی عموما به بازاریابی برونگرا مرتبط هستند.
مزایای بازاریابی برونگرا:
- بازاریابی برونگرا با فراهمآوردن امکان ایجاد ارتباط با کاربرانی که هرگز نام محصولات یا خدمات شما را نشنیدهاند، موجب افزایش شهرت برند میشود.
معایب بازاریابی برونگرا:
- ممکن است بازاریابی برونگرا کمتر به موفقیت منجر شود، زیرا رویکرد آن ریشه در شخصیسازی ندارد.
- ممکن است مصرفکنندگان بازاریابی برونگرا را نادیده بگیرند؛ بسیاری از افراد در هنگام پخش آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون را خاموش میکنند یا ایمیلهای تبلیغاتی را بهسرعت پاک یا رد میکنند.
- بازاریابی برونگرا میتواند گرانقیمت باشد. سفرهای مکرر به رویدادهای تجاری، صرف هزینههای گزاف برای تبلیغات بنری و اجاره بیلبوردها بسیار هزینهبر هستند.
مطالبی که بهتر است بخوانید: CRM چیست؟ | بازاریابی دیجیتال شما را به مشتری نزدیک میکند
بهترین شیوههای بازاریابی درونگرا
۱. هدف بازاریابی خود را تعیین کنید
شاید این مورد بدیهی به نظر برسد، اما معمولا نادیده گرفته میشود. شما باید در ابتدا، حتی پیش از تولید محتوا، هدف اصلی خود را تعیین کنید. در غیر این صورت به احتمال قوی مسیرتان را گم خواهید کرد. برخی از این اهداف عبارتاند از:
- ایجاد مشتری بالقوه؛
- تبدیل مشتریان بالقوه؛
- توسعه فهرست ایمیلها؛
- حفظ مشتری.
۲. صدای برند یکپارچهای داشته باشید
این مورد هم بهکرات نادیده گرفته میشود. از آنجا که میخواهید مردم به برند شما بهعنوان متخصص خبره اعتماد کنند، یکپارچگی یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی درونگراست. حتی اگر تخصص بالایی داشته باشید، اما شرکت شما صدای برند یکپارچهای نداشته باشد و مطالب شما رنگوبو و پیامهای درهم و برهمی را به دیگران منتقل کند، بهسختی میتوانید خودتان را در جایگاه یک متخصص قابل اعتماد معرفی کنید.
۳. برای درک بهتر مخاطبان خود کاربرنما (پرسونا) بسازید
کاربرنماها ترکیبی اختصاصی از مخاطبان هدف شما هستند که مملو از سلیقهها و ترجیحات، ویژگیهای جمعیتی، عادتها و دغدغههای مختلف هستند. به تمام اطلاعات مربوط به مصرفکنندگان مراجعه کنید تا کاربرنماهایی قدرتمند بسازید؛ آنالیتیکس، دادههای اجتماعی، آمار خرید و مهمتر از همه ورودیهای مربوط به مشتریان واقعی که از طریق نظرسنجیها و مصاحبه با مشتریان گردآوری شدهاند، میتوانند بسیار مفید باشند.
4. حواستان به رقبا باشد
شما زمان زیادی را صرف تعریف شخصیتها و ترسیم مسیر آنها کردهاید. باید فرض را بر این بگذارید که رقبای شما هم همین کار را انجام دادهاند. مطالبی را که آنها ارائه میدهند، ثبت کنید و ببینید چه کاربرنماهایی را هدف قرار دادهاند.
البته نباید تقلید کنید، اما بد نیست ببینید که رقبایتان چه کاری انجام میدهند و آيا آن رویکردها برای شما هم سودمند خواهد بود یا خیر.
5. صفحاتی طراحی کنید که برای گوشیهای تلفن همراه نیز واکنشگرا باشند
وبسایت شما درست مثل وبلاگ شرکتتان باید روی گوشیهای تلفن همراه هم واکنشگرا باشد. امروزه بیش از هر زمان دیگری از تلفنهای همراه برای جستوجوهای آنلاین استفاده میشود. در نتیجه، صفحات وب و بازاریابی ایمیلی باید برای اکثریت جمعیت، روی گوشیهای همراه و سایر ابزارهای همراه نیز بهخوبی نشان داده شوند.
6.حضور مستمر و قدرتمندی در شبکههای اجتماعی داشته باشید
حضور مستمر و قدرتمند در شبکههای اجتماعی باعث افزایش بازدید از وبسایت شما شده و موجب میشود محتوای وبلاگ شما بیشتر خوانده شود. علاوه بر این، پلتفرمهای اجتماعی کمک میکنند تا شما بتوانید با تعداد بسیار زیادی از مخاطبان مشتاق ارتباط برقرار کنید و فرصتی برای شما فراهم میآورد تا اطلاعات بیشتری در مورد آنها به دست آورید. حضور یکپارچه در شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند که کسبوکار خود را گسترش داده و صدای برند قدرتمندی داشته باشید.