تعاریف، مثال و الگوهای یک ماتریس تجزیهوتحلیل
تجزیهوتحلیل SWOT
از تجزیهوتحلیل SWOT (Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats) در برنامهریزی استراتژیک استفاده میشود. این روش به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای کسبوکارتان را توسط یک ماتریس SWOT شناسایی کنید.
در برنامهریزی کسبوکار، به SWOT تحلیل موقعیتی نیز میگویند؛ زیرا عوامل داخلی و خارجی محیط کسبوکار یک شرکت را شناسایی میکند تا یک بررسی اجمالی از وضعیت یا شرایط فعلی داشته باشد. علاوه بر این، تجزیهوتحلیل SWOT موجب میشود که مزیتهای رقابتی احتمالی کسبوکار یا طرح پروژه خود را شناسایی کرده و بر اساس نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها، اهداف آن را تعیین کنید.
برای انجام تجزیهوتحلیل SWOT صحیح، به ورودیهای دقیقی نیاز دارید. نرمافزار ProjectManager یک نرمافزار مدیریت کار و پروژه است که دادههای آنی برای تصمیمگیری دقیقتر ارائه میدهد. داشبورد ما بهطور خودکار پارامترهای پروژه را جمعآوری و محاسبه کرده و آنها را در نمودارها و جداول آسان و خوانایی به نمایش درمیآورد تا شما بتوانید با اطلاعات جدید تصمیماتی برای کسبوکار خود اتخاذ کنید. این نرمافزار مانند نرمافزارهای دیگر نیازی به نصب ندارد، پس همین حالا کار با آن را بهصورت رایگان شروع کنید!
نام اختصاری SWOT
نقاط قوت
نقاط قوت یکی از دو عامل داخلی است که در تجزیهوتحلیل SWOT خود به آن میپردازید. این عامل به حوزههایی در سازمان یا پروژه شما اشاره میکند که در آنها مزیت رقابتی دارید.
نقاط ضعف
نقاط ضعف نیمه دوم بررسی داخلی شماست. در اینجا بررسی میکنید که در کدام بخشهای پروژه یا برنامهریزی کسبوکار خود دچار کمبود هستید.
فرصتها
تحلیل فرصتها نیمه اول روند بررسی عوامل خارجی را تشکیل میدهد که بر پروژه یا کسبوکار شما تاثیرگذار هستند. در این قسمت شما بهدنبال مواردی در محیط کسبوکارتان میگردید که میتوانید از آنها در جهت منافع خودتان بهره ببرید.
تهدیدها
تجزیهوتحلیل تهدیدها بخش دوم روند بررسی آن دسته از عوامل خارجی در کسبوکار شماست که احتمال دارد به ضرر پروژه یا کسبوکار شما باشند.
الگوی تجزیهوتحلیل SWOT
اگر قصد دارید تجزیهوتحلیل SWOT را انجام دهید، به یک الگوی تجزیهوتحلیل SWOT نیاز دارید. نرمافزار ProjectManager دهها الگوی مدیریت پروژه رایگان دارد که به هر یک از مراحل پروژه مربوط میشود. الگوی تجزیهوتحلیل SWOT فضایی در اختیار شما میگذارد تا تمامی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای پروژه یا سازمانتان را بهصورت فهرستوار در آن بنویسید. الگوی SWOT رایگان خود را دانلود کرده و برنامهریزی استراتژیکتان را آغاز کنید.
ماتریس SWOT
ماتریس SWOT شیوه دیگری برای پرداختن به تجزیهوتحلیل SWOT است. ماتریس SWOT عبارتی است که ساختاری را توصیف میکند که تجزیهوتحلیل SWOT از طریق آن گزارش میشود. یعنی ماتریس SWOT باکس یا شکلی است که به چهار بخش تقسیم شده و هر یک از این چهار بخش بهترتیب به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای پروژه یا سازمان مربوط میشود.
چرا از SWOT استفاده کنیم؟
دلایل زیادی برای استفاده از تکنیک SWOT وجود دارد. اولین دلیل این است که این تکنیک میتواند راهحلهایی جدید برای رفع مشکلاتی فراهم کند که SWOT آنها را بهعنوان موانعی تشخیص داده که اهداف و مقاصد شما را محدود میکنند.
اگر نیاز دارید که مسیری مؤثرتر را برگزینید، تجزیهوتحلیل SWOT میتواند به شما کمک کند تا تصمیم مورد نظر را اتخاذ کنید. همچنین این روش به شما جهت شناسایی احتمالات و محدودیتهای موجود برای اعمال تغییر یاری میرساند.
در زمان بازنگری برنامهها میتوان برای هدایت سیستمها، جوامع، سازمانها و موارد دیگر از SWOT استفاده کرد. همچنین شیوهای عالی برای ایدهپردازی سرعتی است.
مثالی از تجزیهوتحلیل SWOT
بیایید به تجزیهوتحلیل SWOT در دنیای واقعی نگاهی بیندازیم تا تصویر بهتری از چیستی و نحوه عملکرد این تحلیل در اختیار داشته باشیم. یک شرکت تولید نوشابه را در نظر بگیرید که در بازار بهخوبی تثبیت شده است. تجزیهوتحلیل SWOT به شرح زیر است:
نقاط قوت: شهرت بالای برند، داشتن حداکثر سهم در بازار و تنوع محصولات.
نقاط ضعف: بر خلاف رویههای سلامتی، از ارائه فرمولی سالم برای پرفروشترین محصول خود ناتوان است.
فرصتها: درهای بازار محصولات سالم کاملا به روی آنها گشوده است.
تهدیدها: آنها دیر به بازار محصولات سالم وارد شدهاند و در حال حاضر برندهای پیشگامی در این بازار فعالیت میکنند؛ بنابراین تصویر برند آنها در ذهن مردم تصویری ناسالم است.
با در نظر گرفتن نفوذ این محصول، شرکت باید هرچه زودتر یک نوشیدنی سالم را تولید و به بازار عرضه کند. این کار شرایطی را برای آنها فراهم میآورد که خدشههایی را که به برند آنها وارد شده از بین ببرند و پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه ایجاد کنند.
چگونه از تجزیهوتحلیل SWOT استفاده کنیم؟
تجزیهوتحلیل SWOT را با ماتریسی انجام دهید که ردیفهایی برای مسائل داخل سازمانی و مسائل محیطی خارجی داشته باشد. اطمینان یابید که ستونهایی را به گردآوری موارد سودمند و مضر اختصاص دادهاید.
تجزیهوتحلیل SWOT را بهعنوان یک آژانس بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید. میتوانید نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای شرکت ـ هم موارد داخلی و هم خارجی ـ را شناسایی کنید.
مرحله بعدی استفاده از این دادهها و طراحی استراتژی بر اساس آنهاست. شایان ذکر است در دست داشتن تصویر واضحی از موقعیت کنونیتان که در ماتریس SWOT به آن پرداخته شده، یافتن مسیر برنده از طریق این چشمانداز را ممکن میکند.