3 روش ایجاد احساس فوریت برای سرمایهگذاران
سلاح مخفی متقاعدکردن سرمایهگذار
سرمایهگذاران بهدلیل تجربههایی که در طول سالهای فعالیت خود کسب میکنند به مرور محتاطتر میشوند. برای بسیاری از سرمایهگذاران با تجربه، تنها داشتن یک ایده خوب کافی نیست بلکه این تنها بخشی از معادله است. بهعنوان بنیانگذار یک استارتاپ شما باید به سرمایهگذاران نشان دهید که نه تنها ایده شما جذاب است، بلکه هم شما فرد مناسبی برای اداره کسبوکارتان هستید و هم شرایط برای پیادهسازی ایده شما محیاست.
در بین عواملی که برای جذب نظر یک سرمایهگذار مطرح میشود، محیا بودن شرایط بازار نقش بسیار زیادی در تصمیمگیری سرمایهگذاران دارد. سرمایهگذاران خطرپذیر اگر احساس کنند که بازار از ایده شما استقبال نخواهد کرد و کششی برای محصول یا خدمات شما وجود ندارد، حتی اگر ایده شما در نظر آنها جالب هم به نظر برسد، در استارتاپ شما سرمایهگذاری نمیکنند. اکثر بنیانگذاران جوان علیرغم ایدههای درخشان و اشتیاقی که برای آن دارند، قادر به متقاعد کردن سرمایهگذاران راجع به پایگاه مصرفکننده خود نیستند. اگر شما بتوانید در فرآیند جذب سرمایه، فوریت و کشش بازار را به سرمایهگذاران خود نشان دهید، توپ در زمین شما خواهد بود.
در این مطلب به بررسی ۳ روش برای ایجاد این احساس فوریت در جلسه جذب سرمایه خواهیم پرداخت.
۱. بررسی تغییرات رفتاری
نگرشها و سلایق در سراسر جهان بهطور مداوم در حال تغییر هستند، و این برای شرکتهای باسابقه یک کابوس است، اما برای استارتاپها یک مزیت محسوب میشود. هرگاه تغییرات رفتاری عظیمی اتفاق میافتد، برخی درها بسته اما درهای جدید باز میشوند و این دقیقاً همان زمانی است که شما باید فرصت را غنیمت بشمارید.
با بررسی گسترده تغییرات رفتاری که در حال حاضر در دنیا اتفاق میافتد، به چند مورد برجسته برخواهید خورد. همهگیری کرونا بهطور چشمگیری محرک تغییرات عظیم در الگوهای رفتاری بازار بوده و مردم را به سمت پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیک با سرعتی سریعتر از حد انتظار، سوق داده است. چالشهای مربوط به زنجیره تأمین، باعث افزایش نیاز برای یافتن منابع مواد و گزینههای تولید محلی در اکثر نقاط دنیا شده است. تغییرات اقلیمی و محصولات پایدار از دیگر موضوعات مهمی هستند که در میان نسلهای جدید محبوبیت زیادی پیدا کرده و الگوی رفتاری آنها را تحت تأثیر قرار داده است.
این موارد صرفاً فهرستی کوچک از تغییرات الگوی مصرفکنندگان است. اگر میخواهید سرمایهگذاران را در جلسه جذب سرمایه متقاعد کنید، این تغییرات رفتاری که پیرامون شما در حال وقوع است را شناسایی و مشخص کنید که ایده شما چگونه پاسخگوی این تغییرات است. اگر بتوانید تغییرات رفتاری را با اعداد و آمارهای واقعی پشتیبانی کنید، سرمایهگذاران را روی صندلی خود میخکوب خواهید کرد. بهعنوان مثال، سرمایهگذاران با درک این واقعیت که یک سوم از نسل جدید حاضر به پرداخت بیشتر برای محصولات پایدار هستند (طبق آمارهای مؤسسه Simon-Kucher & Partners در سال ۲۰۲۱)، اشتیاق بسیار زیادی در سرمایهگذاری در این استارتاپها خواهند داشت.
۲. اطلاع از قوانین نظارتی
تغییر رفتارها معمولاً یک شبه اتفاق نمیافتند، اما قوانین نظارتی میتوانند یک شبه الگوی مصرف بازار را تغییر دهند. اگر به تاریخ نگاه کنید، موارد زیادی را خواهید یافت که دولتها با تغییر قوانینی، برنده و بازنده بخش خصوصی را به یکباره دگرگون کردهاند. اگر میخواهید سرمایهگذاری را جذب کنید، باید به او نشان دهید که در تغییرات نظارتی که در حال وقوع است، شما یکی از برندگان خواهید بود.
تکنولوژیهای مبتنی بر وب در حال حاضر یک آهنربای خاص برای قانونگذاران و نهادهای نظارتی است، زیرا آنها در تلاشند تا با سرعت سریع نوآوری کنار بیایند. الزامات دسترسیپذیری و احتمال طرح دعوی منجر به ظهور شرکتهایی شد که هدفشان حل مشکلات نظارتی سایر شرکتها است.
مقررات حفاظت از دادههای عمومی و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان قوانین مهمی هستند که در چند سال گذشته در سراسر دنیا وضع شدهاند. استارتاپهای زیادی به دنبال این قوانین جدید پا به عرصه گذاشتند که هدفشان کمک به سازمانها در پیروی از قوانین جدید است. تقاضا برای چنین خدماتی هم فوری و هم زیاد بود و پتانسیل رشد باورنکردنی داشت و چشم سرمایهگذاران را به این استارتاپها جذب کرد.
اگر فکر میکنید که تغییرات نظارتی برگ برنده شما است، پس باید سریعاً دست به عمل شوید. تغییرات نظارتی را زیر نظر داشته باشید و طرحی آماده کنید که به سرمایهگذاران نشان دهید، با قوانین جدید کشش بازار نسبت به کسبوکار شما افزایش خواهد یافت.
۳. نشان دهید که بازار شما گرم است
این مورد شاید سادهترین و در عین حال مؤثرترین راه برای نشان دادن کشش بازار به سرمایهگذاران باشد. برای اینکه به سرمایهگذاران ثابت کنید که بازار در تب و تاب است، باید از همه چیزهایی که در شرکتهای رقیب در حال وقوع است، اطلاع کسب کنید. اگر بتوانید به سرمایهگذاران خود نشان دهید که رقبای شما در حال جذب دورهای مالی بزرگ، خریدهای عمده و عرضههای اولیه عمومی هستند به او نشان میدهید که صنعت شما سودآور است و سایر سرمایهگذاران به چشم انداز آینده صنعت شما اطمینان دارند.
با ارائه این اطلاعات، سیگنالی قوی مبنی بر وجود کشش بازار نسبت به کسبوکار خود به سرمایهگذار میدهید. این امر باعث احساس فوریت میشود، زیرا آنها هم رقبای خود (سایر سرمایهگذاران) را مشاهده کرده و نمیخواهند از آنها عقب بمانند و در نهایت پیروز این میدان شما هستید.
کلام آخر
اگر میخواهید سرمایهگذاران را متقاعد کنید که روی شما سرمایهگذاری کنند، پس باید در اسرع وقت برگ برنده کسبوکار خود را رو کنید. هر بار که بدون برگ برنده و سلاح وارد زمین مسابقه میشوید، فرصتهای زیادی را از دست خواهید داد. هنگامی که در یک سرمایهگذار احساس فوریت برای سرمایهگذاری روی استارتاپ خود را بهوجود آوردید، متوجه اشتیاق او برای سرمایهگذاری خواهید شد.