مروری بر تجربههای کارآفرینان موفق
7 درس مهم برای کارآفرینان در سال 2022
مسیر کارآفرینی، مسیر آسانی نیست. رهبری یک کسبوکار، فرآیندی طولانی و طاقت فرسا به شمار میرود که مملو از احساسات متناقض موفقیت، شکست، تردید و رضایت است. کسانی در کارآفرینی موفق میشوند که چالشها و سختیهای این راه را تحمل و از تجربیات به دست آمده بهعنوان سوخت برای حرکت رو به جلو در مسیر و دستیابی به موفقیتهای بزرگتر استفاده کنند. تجربیات کارآفرینان موفق میتواند درسهای بزرگی برای کارآفرینانی باشد که بهتازگی قدم در این راه پر فراز و نشیب گذاشتهاند.
۱. هیچ فرمول سری برای موفقیت وجود ندارد
یکی از عواملی که در راه موفقیت، پیش روی کارآفرینان قرار میگیرد و آنها را به سمت بیراهه میکشاند، افسانه فرمول سری موفقیت است. حقیقت تلخ اما رهاییبخش این است که عملاً چیزی به نام فرمول سری موفقیت وجود ندارد. در همه نسلها، کارآفرینانی موفق شدند که گامهای مشخصی را برداشتهاند. هیچکدام از این گامها سری و مخفی نیست؛ موفقیت از مسیر پشتکار، تمرکز، آزمون و خطا، تعهد و خلق ارزش میگذرد.
۲. تمرکز داشته باشید
سخت کار کردن برای ایجاد و توسعه هر کسبوکاری مهم و ضروری است. اگر استارتاپ شما در حوزه نرمافزاری باشد یا یک شرکت فناوری بلاکچین پیشرفته، بدون داشتن تمرکز و هدف در کنار تلاشهای خود، ماندن در مسیر درست سخت خواهد بود. اگر میخواهید در سال ۲۰۲۲ به کارکنان، همکاران و مشتریان خود الهام ببخشید، این کار را با رهبری متمرکز خود انجام دهید.
بگذارید با یک مثال در حوزه فناوری، منظورمان را بهتر توضیح دهیم. یک دستاورد کلیدی رهبری متمرکز، همسویی بین تیم فناوری اطلاعات و مأموریت اساسی شرکت شما است. همانطور که پژوهشهای اخیر مؤسسه مک کینزی (McKinsey) نشان میدهد، یکی از ویژگیهای کلیدی یک مدیر کسبوکار موفق، توانایی او در همسو کردن علائق توسعهدهندگان فناوری اطلاعات با ماموریتهای کسبوکار است. دستیابی به این مهم میتواند به شما امکان دهد تیمهای خود را به سمت حرکت بر اساس خواسته واقعی مشتریان هدایت و همچنین روی رشد استارتآپ خود تمرکز کنید.
۳. ایجاد کانالهای ارتباطی شفاف را جدی بگیرید
رهبری متمرکز تنها در صورتی کار میکند که بین تیمها، کارکنان و مشتریان ارتباطی تا حد امکان شفاف و باز باشد. برای ارتباط شفاف شما باید کانالهای ارتباطی کاربردی را در تیم خود پیادهسازی کنید. بهعنوان رهبر یک کسبوکار، شما مسئول پیادهسازی این کانالها هستید و هیچ کس دیگری مانند شما نمیتواند از پس انجام اینکار بهطور مؤثر برآید.
۴. فلسفه کسبوکار خود را تعریف کنید
اجرای رهبری متمرکز و یک سیستم مؤثر برای ارتباطات در همه سطوح کسبوکار، به شما امکان میدهد کسبوکار خود را بهطور مؤثری توسعه دهید. شما میتوانید برای کسبوکار خود هر فلسفهای را که دوست دارید تعریف کنید، اما تمرکز این فلسفه باید روی ارائه خدمات به مشتریان باشد. یک کسبوکار زمانی موفق میشود که خدمت یا محصولی ارزشمند را به مشتریان خود ارائه دهد. زرق و برقهای زیادی وجود دارد که میتواند براحتی باعث از دست رفتن فلسفه شما در محل کار شود. ویژگیهای جدید و افزودههای درخشان به محصولات، گرچه جذاب و هیجانانگیز است، اما نباید باعث شود که شما از هدف اصلی خود، دور شوید.
خواندن این مطلب توصیه میشود: چگونه هدایتگر باشیم نه منتقد
۵. برای موفقیت کارکنان تلاش کنید
اگر بخواهیم ارکان موفقیت یک کسبوکار را نام ببریم، باید به مشتریان، محصول و کارمندان اشاره کنیم. کارمندان شما یکی از سه رکن موفقیت شما هستند و بهدلیل اهمیت بالایی که دارند، شما باید همه توان خود را در ایجاد رفاه برای آنها بگذارید. این کار باعث وفاداری، تلاش بیشتر، شادی کلی و فرهنگ سازمانی سالمتر میشود. برای موفقیت کارکنان، شما باید نیازهای آنها را درک کنید و به پیشنهادات و انتقادت آنها گوش دهید؛ این کار نه تنها باعث میشود اعضای تیم به شما احترام بیشتری بگذارند، بلکه از ناکارآمدی در محل کار نیز جلوگیری میکند.
۶. شنونده فعالی باشید و هدفمند رهبری کنید
همه مواردی که تا کنون به آن پرداختیم، اگر گوش شنوایی نداشته باشید، فایده چندانی نخواهد داشت زیرا اعضای تیم بهسرعت متوجه بیتوجهی شما میشوند. این بیتوجهی حتی میتواند اثر استخدام استعدادها را نیز بیاثر کند. با دقت گوش دادن به شکایات فردی یا تیمی و جدی گرفتن آنها، باعث میشود که توسط یک گروه وفادار از افراد بسیار ماهر و با انگیزه احاطه شوید و این پشتیبانی، کلید موفقیت شما است.
۷. شکست را بپذیرید و از آن درس بگیرید
شکست معلم فوقالعادهای است، به شرطی که از آن درس بگیرید. اگر پای سخن کارآفرینان موفق بنشینید، با احتمال بسیار زیادی این جمله را خواهید شنید که ”شکستها بیشتر از موفقیتها به شما درس خواهند داد.” شما میتوانید از هر شکستی، چه بزرگ و چه کوچک، درس بگیرید. زمانی که به در بسته مواجه میشوید یا خود را در فرود میبینید، وقت بگذارید و تجزیه و تحلیل کنید که در کجای یک فرآیند اشتباه رخ داده است و سپس به دنبال راه برای اصلاح آن اشتباهات باشید. این گونه همیشه در مسیر موفقیت باقی خواهید ماند.
کلام آخر
سال ۲۰۲۲ احتمالاً در مورد “رازهای” موفقیت تفاوت چندانی با سالهای پیش از خودش نخواهد داشت. مولفههای ضروری موفقیت مانند سابق پابرجا هستند. با این حال، موارد بالا اگر مورد توجه قرار بگیرند، میتوانند نویدبخش موفقیت بزرگی در سال ۲۰۲۲ باشد.