یک تجارت الکترونیک پر رونق، به چیزی بیش از یک سایت نیاز دارد
راهاندازی یک شرکت تجارت الکترونیک
ما در عصری زندگی میکنیم که همه چیز بهطور فزایندهای به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکند و به همین دلیل هر روز بخشهای بیشتری از زندگی ما به فرآیندهای آنلاین تبدیل میشوند. ما هر روز چه برای پاسخ دادن به ایمیلها یا تماشای فیلم و سریال یا حتی مرور رسانههای اجتماعی به اینترنت نیاز داریم. توسعه روزافزون فضای مجازی برای بسیاری از ما به این معناست که حتی خریدهای روزانهمان را هم در بستر اینترنت انجام میدهیم.
با رواج خرید اینترنتی، خردهفروشی آنلاین روز به روز محبوبتر میشود و همهگیری ویروس کرونا نیز این روند را تسهیل کرد. آمارهای بریتانیا نشان میدهد فروش اینترنتی بهعنوان درصدی از کل خردهفروشی در سال ۲۰۲۰ رشد قابلتوجهی در این کشور داشته است؛ بهخصوص به این دلیل که تغریبا اکثر مشاغل مجبور به بستن شعب فروش فیزیکی خود و حرکت به سمت فروش آنلاین شدند.
گرچه در کل دنیا با پیشرفت واکسیناسیون، سختگیریها کمتر شده و زندگی به حالت عادی خود بازمیگردد، اما راحتی بیشتر در خرید آنلاین و افزایش قابلیت شرکتهای تجارت الکترونیک به این معنی است که ما احتمالاً شاهد ادامه روند گسترش تجارتهای الکترونیک خواهیم بود. این اتفاق خبر از آن میدهد که اکنون زمان خوبی برای راه اندازی یک تجارت الکترونیکی است. در ادامه به بررسی راههایی برای راهاندازی یک تجارت آنلاین موفق خواهیم پرداخت.
۱. اهمیت بازارپژوهی
قبل از اینکه اصلاً به راهاندازی تجارت آنلاین خود فکر کنید، باید تحقیقات کاملی از بازاری که قصد ورود به آن را دارید انجام دهید. شما باید بخوبی صنعت خود را بشناسید و بدانید که:
- آیا شکافی در بازار وجود دارد که محصول شما بتواند آن را پر کند؟
- رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه خود را در صنعت نشان دادهاند؟
- آیا درسهایی وجود دارد که بتوانید از رقبای خود بیاموزید؟
- آیا فرصتهایی وجود دارند که رقبای شما آنها را از دست داده باشند اما شما بتوانید از آنها استفاده کنید؟
۲. شناسایی مخاطبان هدف
پس از بررسی دقیق بازار، شما باید مخاطبان هدف خود را بهخوبی مورد بررسی قرار دهید. دانستن جزئیاتی مانند اینکه:
- آنها چه کسانی هستند؟
- مشخصات دموگرافیک، مانند سن، جنسیت و ملیت آنها چیست؟
- چه عاداتی در خرید دارند؟
- چگونه میتوانید با محصول یا خدمات خود به آنها کمک کنید؟
- چگونه با سایتهای تجارت الکترونیک تعامل دارند؟
با پاسخ به این سؤالات، شما میتوانید یک یا چند پرسونا برای مشتریان خود ترسیم کنید و بر این اساس طرح کسبوکار و استراتژی بازاریابی خود را تنظیم کنید.
۳. تدوین طرح تجاری
پس از آنکه شما بازار خود را درک کردید و شناختی از مخاطبان خود و خواستههای آنها بهدست آوردید، نوبت به مرحله بعد میرسد. خیلیها به اشتباه فکر میکنند پس از عبور از دو مرحله بالا آماده تأسیس یک تجارت الکترونیک موفق هستند، اما باید بدانید که تدوین یک طرح تجاری مناسب یکی از مهمترین مراحل تأسیس یک فروشگاه آنلاین محسوب میشود. طرح تجاری شما باید بیانیه مأموریت، اهداف و ارزشهای برند شما را بهخوبی مشخص کند. برای موفقیت تنها تعیین اهداف کافی نیست، شما باید راه و استراتژی رسیدن به این اهداف را هم بهخوبی مشخص کنید.
۴. راهاندازی فروشگاه آنلاین
در فروش آنلاین، نحوه ارائه محصول حرف اول را میزند. به همین دلیل است که داشتن وبسایتی زیبا و چشمنواز همراه با رابط کاربری مناسب برای موفقیت شما بسیار مهم است. شما باید وبسایتی ایجاد کنید که بازتاب دهنده برند شما باشد. با یک طراح وبسایت همکاری کنید و یک طرح وب ایدهآل برای کسبوکار خود انتخاب کنید. میتوانید رنگها، فونتها و عناصر چیدمان را بسته به کسبوکار و مخاطبین خود شخصیسازی کنید. فراموش نکنید که نسخه موبایل وبسایت خود را نیز به زیبایی طراحی کنید زیرا اینروزها اکثر مردم با تلفنهای همراهشان وارد وبسایتها میشوند.
۵. تعریف استراتژی بازاریابی
داشتن یک محصول فوق العاده و یک وب سایت زیبا، خوب است، اما اگر مردم از وجود آن مطلع نباشند، فایدهای نخواهد داشت. شما باید با تعریف یک استراتژی بازاریابی متناسب با مخاطبان و طرح تجاری خود، آگاهی از برندتان را در بین مردم افزایش دهید. این کار میتواند از طریق بهینه سازی موتور جستجو، روابطعمومی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در رسانههای اجتماعی و یا ترکیبی از چندین ابزار بازاریابی باشد.
۶. اهمیت خدمات مشتریان
هنگامی که مخاطبان شما از خدمات و محصولات شما استفاده کردند، کاملاً حیاتی است که نسبت به تجربه آنها از خرید حساسیت نشان دهید. گرچه جذب مشتریان جدید در رسیدن به موفقیت مؤثر است، اما راز موفقیت یک کسبوکار در حفظ و نگهداری از مشتریان قدیمی است و این بدان معناست که بهعنوان یک برند شما باید هر کاری که میتوانید برای ارتباط با مخاطبان و رفع نیازهای آنها، انجام دهید. در شبکههای اجتماعی با آنها در ارتباط باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و در ارتباطات خود شفاف باشید. تصور مخاطبان از برند شما میتواند تعیینکننده موفقیت یا شکست شما باشد.
کلام آخر
با ادامه همهگیری و محدودیتهای مربوط به آن، بسیاری از شرکتها در تلاش برای نجات کسبوکار خود و حفظ امنیت جانی کارمندان و مشتریان خود به فروش “فقط آنلاین” روی آوردهاند. اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینان مشتاقی هستید که میخواهید وارد دنیای تجارت الکترونیک شوید، باید بدانید که برای ایجاد یک تجارت الکترونیکی پر رونق، به چیزی بیش از یک فروشگاه دیجیتال نیاز دارید.