راهنمای استخدام یک مدیرعامل قابل اعتماد
3 ویژگی یک مدیرعامل مناسب برای استارتاپ
بنیانگذاران استارتاپها عموماً خودشان رهبری و مدیریت کسبوکارشان را بر عهده میگیرند. گرچه برای بسیاری از بنیانگذاران، ایفای نقش مدیر اجرایی (CEO) امری رایج و نرمال است، اما خالق یک محصول یا خدمت همیشه هم بهترین فرد برای مدیریت بلندمدت یک تجارت نیست. در این بین برخی از بنیانگذاران هم وجود دارند که مهارت مناسبی برای رهبری یک کسبوکار بهخصوص در مراحل مختلف رشد آن را ندارند. گاهی با گسترش کسبوکار و رشد شرکت، لازم است یک مدیرعامل حرفهای استخدام کنید تا بتواند از پس چالشهای پیشروی شرکت برآید.
تحقیقات نشان میدهند که تنها درصد کمی از بنیانگذاران مهارتها و تجربیات لازم برای رشد شرکت، پس از مراحل اولیه استارتاپ را دارند. در هر مرحله از رشد یک کسبوکار، مهارتهای مدیریتی متفاوتی نیاز است که یک نفر شاید همه آنها را نداشته باشد. گاهی لازم است این مهارتهای مدیریتی از خارج از تیم بنیانگذاران تأمین شود. اما بنیانگذاران چگونه میتوانند این انتقال را مدیریت کنند؟
استخدام مدیرعامل برای یک استارتاپ، میتواند فرآیندی زمانبر باشد. شما باید دنبال رهبری باشید که هم تجربه رشد شرکتی مشابه کسبوکار شما را داشته باشد و هم بتواند با رهبری فعلی شرکت نیز بهخوبی کار کند.
استراتژی مشخص
استراتژی استارتاپ خود را تعیین و گزینهای را بهعنوان مدیرعامل انتخاب کنید که در اجرای یک استراتژی مشابه تجربه داشته باشد. استخدام یک مدیرعامل مناسب، میتواند مهارتهای تیم رهبری کسبوکار شما را تکمیل کند و تجربیات بیشتری را در مقیاسگذاری و مدیریت یک شرکت در مراحل رشد آتی استارتاپ به شما ارائه دهد. پس قبل از هر چیز باید استراتژی خود را تعیین کنید تا بدانید رهبر آینده کسب و کار شما میتواند با این استراتژی کار کند یا خیر.
پایهگذاری فرهنگ سازمانی
مدیرعامل خود را بر اساس توانایی رهبری، مهارتهای بین فردی و مهارت برای ایجاد فرهنگ حمایت از همکاران انتخاب کنید. یک مدیرعامل خوب باید از زنجیره ارزش بازاری که استارتاپ در آن فعالیت میکند، آگاهی و توانایی ایفای نقش در ساختار شرکت را داشته باشد. یک مدیرعامل ایدهآل همچنین باید بتواند تاکتیکی اتخاذ کند که حتی در شرایط نامشخص تجاری منجر به رشد پایدار کسبوکار شود. علاوه بر این، استخدام مدیرعاملی که فرهنگ سازمانی درستی را پایهگذاری کند بسیار مهم است. فرهنگ سازمان شما باید مشارکتی باشد و از کار گروهی مؤثر حمایت کند.
گذشته را رها کنید.
در فرآیند تشکیل تیم مدیریت، یکی از چالشهای رایج این است که چگونه با برخی از شخصیتهای شرکت که مانع از رشد میشوند، خداحافظی کنید. بنیانگذاران و اعضای هیئت مدیره باید تصمیم بگیرند که آیا کارمندانی که در موفقیت اولیه استارتآپ سهیم بودند اما اکنون مشکلساز هستند را رها کنند یا به همکاری با آنها ادامه دهند.
رشد همزمان مدیریت و شرکت
همانطور که شرکت رشد میکند، مهارتهای مدیریتی آن هم باید تکامل یابد.
ارتباط نزدیک بین بنیانگذار، مدیرعامل جدید و تیم را تسهیل کنید. در بسیاری از استارتاپها، تیمها ساختاری آزاد دارند و اغلب در گروههای غیررسمی کار میکنند. بخش مهمی از انتقال مدیریت اجرایی به مدیرعامل جدید، گرد هم آوردن این گروهها و تبدیل آنها به یک تیم منسجم است که بهطور مؤثر با مدیرعامل و دیگر افراد گروه کار کند.
انتقال اطلاعات
از انتقال اطلاعات اطمینان حاصل کنید. یک عامل حیاتی در انتقال مدیریت، تضمین این است که اطلاعات تیم مدیریت سابق تا جای ممکن مستند شده باشد. از آنجایی که بنیانگذاران حجم وسیعی از اطلاعات را در ذهن خود نگه میدارند، در زمان انتقال مدیریت، ممکن است شکاف بزرگی در اطلاعات موجود ایجاد شود. مستند نبودن فرآیندها و دانش میتواند باعث شود مدیر جدید نتواند بهطور مؤثر عمل کند. تجارب و اطلاعات باید در شبکه اطلاعاتی شرکت تعبیه شود تا اطلاعات براحتی قابل دسترسی باشد. یک CRM یا سیستمهایی با این کارکرد، برای نگهداری اطلاعات روزانه در مورد همه مشتریان شرکت، قراردادهای اصلی، سرمایهگذاران، محصولات، فناوریها، فروش و فعالیتهای بازاریابی، روش خوبی برای اشتراکگذاری اطلاعات هستند.
کاهش دوره انتقال
دوره انتقال مدیریت را به حداقل برسانید. طول دوره واگذاری برای حفظ و انتقال دانش، فرصتی طلایی است تا اطمینان حاصل شود که تمام دانش ضمنی بنیانگذار به مدیرعامل جدید منتقل و شکاف اطلاعاتی پر میشود. دوره ایدهآل انتقال تقریباً دو هفته است. بسته به پیچیدگی انتقال، ممکن است زمان بیشتری مورد نیاز باشد، اما این دوره نباید بیش از سی روز به طول بیانجامد.
اهمیت استراتژیک انتقال را تعریف کنید و کانالهای ارتباطی را باز نگه دارید. کمک به بقیه اعضای تیم برای رویارویی با انتقال بسیار مهم است، بهخصوص اگر اکثر اعضای تیم از ابتدا در شرکت حضور داشتهاند. ساختار جدید، نقشها و مسئولیتها، و اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه مدیریت جدید قصد دارد استارتاپ را به مرحله بعدی برساند، باید به دقت برای همه مشخص شود.
رها کردن مدیریت یک استارت آپ کار آسانی نیست. از این گذشته، بنیانگذاران از لحاظ عاطفی با کسبوکارشان درگیر بودهاند. بنیانگذاران معمولا میتوانند بهعنوان مدیر ارشد فناوری، مدیر ارشد بازاریابی یا عضو هیئتمدیره به کار خود ادامه دهند.
مطلب پیشنهادی: مدیریت کسب و کار بهمثابه دویدن در ماراتن | ویژگیهای یک مدیر تاثیرگذار
3 ویژگی یک مدیرعامل مناسب برای استارتاپ
ویژگیهای یک مدیرعامل مناسب
مدیرعامل یک استارتاپ باید از مهارتها و تجربیات منحصر به فردی برخوردار باشد که بتواند با اکوسیستم پرشتاب کسبوکارهای استارتاپی همسو شود. سه مورد از ویژگیهای اصلی که باید در مدیرعامل حرفهای کسبوکار خود به دنبال آنها باشید شامل موارد زیر است:
۱. تجربه در یک محیط بدون ساختار
یکی از دلایل متداول برای استخدام یک مدیرعامل با تجربه، توانایی او در توسعه رویهها و استانداردهای عملیاتی جدید برای شرکت است. این احتمال وجود دارد که مدیرعامل به محیطی بدون ساختار و سریع وارد شود که برای سازماندهی و مدیریت به صبر و هدایت نیاز دارد. بدون تجربه قبلی در چنین محیطی، انطباق او با ساز و کارهای اینچنین کسب و کاری بسیار طول میکشد.
۲. تجربه رهبری
یکی دیگر از دلایل استخدام یک مدیرعامل حرفهای برای استارتاپتان، تجربه او در مدیریت کارکنان است. استارتاپها به رهبری نیاز دارند که کارمندان به او اعتماد کنند و او هم بتواند عملکرد کارمندان را بررسی و به آنها بازخورد دهد. تجربه گذشته افراد در مدیریت تیمهای بزرگ به شما نشان میدهد آیا آن شخص بهعنوان یک مدیرعامل توانایی الهام بخشی به کارمندان و رهبری کسبوکار را دارد یا نه.
۳. همترازی چشماندازها
یک مدیرعامل هر چقدر هم تجربه مدیریتی داشته باشد، اگر چشماندازش با اهداف کلی شرکت مطابقت نداشته باشد، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. اطمینان حاصل کنید که دیدگاههای شما بهعنوان بنیانگذار استارتاپ و مدیرعامل پیش از استخدام همسو میشوند و آینده کسبوکار شما در کشمکش بین مدیرعامل و بنیانگذاران مورد تهدید قرار نمیگیرد.
کلام آخر
اکثر بنیانگذاران استارتاپها عمیقاً به شرکتی که راهاندازی کردهاند، متعهد و علاقهمندند و رویای هدایت شرکت به سمت موفقیت تجاری بلندمدت را در سر میپرورانند. اما گاهی در میانه مسیر شرکت به سمت موفقیت، بنیانگذاران از خود میپرسند که آیا مهارتهای مدیریتی آنها برای رهبری شرکتشان کافی است یا نه. در این مواقع میتوان از یک مدیر اجرایی حرفهای در سمت مدیرعامل کمک گرفت تا با تخصص خود شرکت را از چالشهای مختلف رشد و توسعه عبور دهد.
3 ویژگی یک مدیرعامل مناسب برای استارتاپ