چهار استراتژی فوقالعاده کاربردی برای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال شما را به مشتری نزدیک میکند
چتباتها، آزمونهای اسپلیت A/B، قیفهای پیچیده بازاریابی و…؛ همه اینها را فراموش کنید.
اگر کسبوکار کوچکی را اداره میکنید، نباید تمرکز خود را بر هیچیک از این موارد بگذارید. استراتژیهای بازاریابی دیجیتال که شایسته توجه شما هستند، جذابیتی ندارند.
در این مقاله، به چهار مورد از این استراتژیهای برتر و نحوه کار آنها نه فقط بهصورت تئوری، بلکه بر اساس تجربه میپردازیم.
-
پادکست
دو روش وجود دارد که از طریق آنها میتوانید از طریق پادکست بازاریابی کسبوکار خود را انجام دهید:
۱. پادکست خودتان را تهیه کنید.
۲. در پادکست شخص دیگری با شما مصاحبه شود.
تهیه پادکست روشی فوقالعاده برای برندسازی و ایجاد مخاطب است، اما مدتی طول میکشد که پادکست شما جذابیت لازم را ایجاد کند. همچنین، بیشتر ما تجهیزات یا روابط حرفهای لازم برای ساخت یک پادکست را نداریم.
مصاحبه با شما در پادکستها داستان دیگری است. تولیدکنندگان پادکست همیشه در جستوجوی آدمهای جالبی هستند تا با آنها مصاحبه کنند. لازم نیست که حتما سلبریتی باشید تا به مصاحبه با شما بپردازند. همین که تجربه حرفهای (آنلاین یا آفلاین) و تمایل داشته باشید که مطالب باارزشی را با دیگران در میان بگذارید، واجد شرایط خواهید بود.
-
بازاریابی ایمیلی
ما بعد از انتشار هر پستی در وبلاگمان، خبرنامهای را برای افراد ایمیل میکنیم. این کار بیشتر از چند دقیقه طول نمیکشد، اما هزاران نفر را به وبسایتمان روانه میکند.
اما این اتفاق یکشبه هم رخ نداده است…
ما اکنون میتوانیم چنین کاری انجام دهیم، چون سالها وقت صرف کردهایم تا فهرست ایمیل فعلیمان را جمعآوری کنیم و حالا دهها هزار مشترک داریم که دلشان میخواهد خبرهای ما را بخوانند. بنابراین اگر هنوز کار بازاریابی ایمیلی را شروع نکردهاید، بهترین زمان همین حالاست. اولین گام این است که برای وبسایت خود ترافیک ایجاد کنید. روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما بلاگکردن با در نظر گرفتن سئو (SEO) بهترین استراتژی بلندمدت است.
مرحله بعدی این است که افراد را متقاعد کنید تا برای دریافت خبرنامه شما ثبتنام کنند. نکات و ترفندهای مختلفی برای این کار وجود دارد؛ مانند خدمات رایگان، ارتقای محتوا و غیره. اما چیزی که تمام این تاکتیکها را به یکدیگر مرتبط میکند، ارائه مطالبی ارزشمند است. ممکن است این مطالب ارزشمند یک فایل پیدیاف باشد که حاوی مطالب پست وبسایت شماست (ارتقای محتوا) یا یک دوره آموزشی ایمیلی رایگان هفتروزه (خدمات رایگان) یا هر چیز دیگر.
فقط به خاطر داشته باشید که تهیه فهرستی از آدرسهای ایمیل چیزی نیست که یک روز شروع و یک روز تمام شود. این کار یک پروسه مداوم است؛ بنابراین چون از این مساله میترسید که این فهرست آنقدرها که باید، طولانی نیست، تهیه آن را به تعویق نیندازید.
تلاش کنید مشترکان خبرنامه خود را مشغول نگه دارید و اطلاعات ارزشمندی را برای آنها ارسال کنید؛ حتی اگر اطلاعات زیادی در دست ندارید. این کار را بهطور یکپارچه و به مرور زمان انجام دهید؛ شک نداشته باشید که فهرستی از افراد متعهد و مشتاق به دست میآورید که از شنیدن خبرهای مربوط به شما لذت میبرند.
-
اتاقهای تبادل نظر و انجمنهای مباحثه
انجمنها و اتاقهای تبادلنظر مانند Reddit، Quora و فرومها میتوانند کانالهای بازاریابی فوقالعادهای باشند.
فقط چند قانون مهم را به خاطر داشته باشید:
- هرگز محصولات و خدماتتان را مستقیما تبلیغ نکنید: مردم معمولا برای سرگرمی یا آموزش این پلتفرمها را مرور میکنند. اگر نمیتوانید هیچکدام از این دو کار را انجام دهید، هیچ کاری نکنید.
- بهندرت و در صورت لزوم لینک محتوای خود را منتشر کنید: معمولا بیشتر لینکها در این پلتفرمها دنبال نمیشوند، یعنی اصلا از لحاظ سئو ارزشی ندارند. به همین خاطر نیازی به این کار نیست. هر جا که ارزش داشت و نیاز بود، به محتوای خود پیوند دهید. به این شبکهها به چشم مکانی نگاه کنید که میتوانید در آنها تخصص و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید، روابطی ایجاد کرده و به دیگران یاری رسانید.
-
تبلیغات در ازای پرداخت پول
بیشتر کسبوکارهای کوچک هیچگاه به تبلیغات پولی حتی فکر هم نمیکنند، چون این تبلیغات رایگان نیستند. اما به خاطر داشته باشید، هیچچیز به معنای واقعی رایگان نیست؛ چراکه همهچیز نیازمند صرف وقت بوده و وقت نیز همان پول است. به همین خاطر، نیازی نیست که از تبلیغات در ازای پرداخت هزینه رویگردان باشید. آنچه باید از آن اجتناب ورزید، این است که پولتان را کورکورانه صرف شبکهای از تبلیغات کنید که یک بار یک نفر گفته خوب عمل میکند. به یاد داشته باشید که ممکن است آن چیزی که برای یک نفر موثر بوده، برای دیگری موثر نباشد.
از این رو، قبل از اینکه شروع به تزریق پول در تبلیغات کنید، الفبای این نوع تبلیغات را یاد بگیرید:
-
مخاطب؛
-
بودجه؛
-
قابلیت تجاریشدن.
خواندن این مطالب پیشنهاد میشود: چگونه در اینستاگرام قیف فروش بسازیم؟ | چگونه یک بلاگ را توسعه دهیم؟
بیایید از مورد اول شروع کنیم.
مخاطب
فرض کنید شما شامپوی کافئین مردانه میفروشید، آیا محصول خود را در پینترست تبلیغ میکنید؟
احتمالا خیر. 81 درصد از کاربران پینترست خانم هستند و اساسا نسل جوانتر در این پلتفرم حضور دارند؛ بنابراین در مرحله اول باید ببینید مخاطبان هدف شما از کدام پلتفرم استفاده میکنند؛ تبلیغکردن در هر جای دیگری به غیر از آن پلتفرم به معنای از دست رفتن پولتان خواهد بود.
بودجه
بیشتر تبلیغات کلیکی به روش پرداخت به ازای کلیک (PPC: Paid Per Click) بر مبنای مزایده عمل میکنند؛ یعنی هرچه تعداد تبلیغکنندگان بیشتر باشد، برای من و شما گرانتر تمام خواهد شد.
فرض کنید شما در صنعت رقابتی کنفرانس تلفنی مشغول هستید. اگر این کلیدواژه را جستوجو کنیم، میبینیم که هزینه هر کلیک برای کلیدواژه conference call در آمریکا 20 دلار است.
اگر بودجه شما برای تبلیغات پولی 1000 دلار در ماه باشد، بنابراین تنها میتوانید 50 کلیک را خریداری کنید. حال چگونه میتوان این مشکل را حل کرد؟ بهدنبال کلیدواژههایی بگردید که هزینه هر کلیک برای آنها کمتر است.
فراموش نکنید که PPC فقط به گوگل محدود نمیشود. میتوانید در پلتفرمهای دیگر نیز مثل فیسبوک، توییتر، یوتیوب و غیره نیز تبلیغ کنید که معمولا ارزانتر هستند. فقط اطمینان یابید که مخاطبان شما در این پلتفرمها حضور داشته باشند.
قابلیت تجاریشدن
اگر بهطور مثال در حال هزینهکردن برای کلیدواژهای مثل «اپلیکیشن کنفرانس تلفنی» در گوگل هستید، بنابراین منطقی است که بازدیدکنندگان را به صفحهای راهنمایی کنید که حاوی اطلاعات مفید باشد. اما این اقدام در پلتفرمهایی مثل فیسبوک یا پینترست موثر نیست. در این پلتفرمها هیچکس قصد خرید ندارد؛ بنابراین باید فاصله میان هدف یک پلتفرم و شیوه کسب درآمد شما از محصولاتتان را به حداقل برسانید. میتوانید این کار را با استفاده از محتوا انجام دهید.
فرض کنید شما فروشنده مبلمان هستید و میخواهید در پینترست تبلیغات انجام دهید. در این صورت نباید کاربران را به صفحه فروش میز و صندلی هدایت کنید، زیرا افرادی که در پینترست فعال هستند بهدنبال چنین چیزی نیستند. آنها بهدنبال ایده میگردند.
از این رو، اقدام منطقیتر این است که آنها را به یکی از پستهای وبلاگتان هدایت کنید؛ مثلا: «11 نکته کاربردی در زمینه طراحی داخلی برای اتاق نشیمن». پس از این میتوانید محصولات مرتبط را از طریق محتوایتان به آنها نشان دهید، تقریبا همان کاری که شرکت IKEA انجام میدهد.
سخن آخر
نکته کلیدی در موفقیت بازاریابی دیجیتال در شرایط امروزی، پذیرش ذهنیت مصرفکننده است. به عبارت دیگر، از فروش کالا یا خدمات خود به مشتریان با اصرار و تلاش فراوان خودداری کرده و در عوض تمام تلاش خود را به کار ببندید تا مشکلات آنها را با محتوای ارزشمند و رایگانی حل کنید که مرتبط با کسبوکارتان است.
همچنین نباید تمام استراتژیهای بالا را بهطور همزمان به کار ببرید. یکی از آنها را انتخاب کرده، آزمایش کنید و قبل از بهکارگیری استراتژی بعدی مهارت لازم را در آن به دست آورید.