دستورالعملهایی برای کسب و کارهای مدرن
چگونه یک بلاگ را توسعه دهیم؟
اگر کسبوکاری را اداره میکنید، بهترین روش برای جلب توجه دیگران راهاندازی یک بلاگ است. هر کسبوکاری یک وبسایت دارد، اما چه چیزی باعث میشود که خدمات و محصولات شما در ذهن کسانی که از وبسایتتان بازدید میکنند، ماندگار شوند؟
نوشتن بلاگ این امکان را برای مشتریان شما فراهم میکند که با دریافت یک پیشنهاد یا اطلاعاتی جدید از وبسایت شما خارج شوند که بتوانند آن را در زندگی به کار ببندند. مثلا وقتی بهترین دستور تهیه نوعی ماکارونی را که از وبسایت شما یاد گرفتهاند، به دوستانشان آموزش میدهند، این را هم اضافه میکنند که این وبسایت متعلق به رستوران شماست.
همچنین، بلاگکردن روشی است که از طریق آن میتوانید کارآمدی محصولات و خدماتتان را اثبات کنید. بدین طریق میتوانید به مشتریانتان بگویید که چگونه میتوانند با استفاده از محصول شما راحتتر زندگی کنند، چه کسانی میتوانند از آنها سود ببرند یا اینکه عملکرد محصولات شما به چه شکل است و غیره.
راهاندازی یک بلاگ میتواند از آن چیزی که فکر میکنید، آسانتر باشد و برای شروع نیاز نیست کار زیادی انجام دهید. دستورالعمل ما را بخوانید تا بدانید برای شروع به چه چیزهایی نیاز دارید.
برندسازی
برندی که در وبسایت خود از آن استفاده میکنید، کاملا به کسبوکار شما وابسته است. به این فکر کنید که محصولتان چیست و نماد چه چیزهایی است. مورد دوم پرسشی است که تمام کسبوکارها باید از خودشان بپرسند، اما در عمل تعداد کمی از آنها چنین کاری میکنند. البته این به این معنا نیست که محصول شما باید یک مسئولیت اجتماعی داشته باشد، بلکه به این معناست که مجموعهای از آرمانها در پس هر محصول وجود دارد. بهعنوان مثال اگر فوم اصلاح صورت میفروشید، چه چیزی محصولات شما را از سایر محصولات موجود در فروشگاهها متمایز میسازد؛ آيا کیفیت بالایی دارد؟ مخصوص بانوان است؟ قیمت مناسبی دارد؟ دوستدار حیوانات است؟ مناسب پوستهای حساس است؟
در مرحله بعدی باید به ویژگیهای جمعیتی مشتریانتان فکر کنید. گاهی اوقات این موضوع با آرمانهای محصولات شما همپوشانی دارد، مانند فوم اصلاح بانوان که به خودی خود جمعیت خاصی را هدف قرار میدهد. اما در مورد محصولات دیگر باید کمی فکر کرد. مثلا اگر قرار باشد محصولی برای پوستهای حساس بفروشید، مخاطبان شما طیف وسیعی از افراد با سن و سال، جنسیت، تمایلات جنسی، نژاد و… متنوع هستند.
زمانی که در بلاگ خود مطلب مینویسید، تمامی این موارد را در ذهن داشته باشید. اطمینان یابید که هرچه مینویسید به ویژگیهای مشتریان احتمالیتان مرتبط بوده و چیزی باشد که ذهن آنها را به خود مشغول کند. کاری کنید که بعد از خروج از وبسایت شما چیزی به آنها اضافه شده باشد.
نوشتن
برای هر دانشآموزی پیش آمده است که به یک صفحه سفید خالی خیره شود، منتظر بماند تا ایدهای به ذهنش برسد و احساس کند که کلمات از ذهنش بیرون میروند؛ تا جایی که نام خودش را نیز به خاطر نیاورد. همه دانشآموزان وحشت حاصل از این اتفاقات را تجربه کردهاند. اینها تصورات ترسناکی هستند که شبیه یک حفره بیانتها به نظر میرسند.
اما چنین نیست. یک بار «تامی وایزو» (Tommy Wiseau)، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، کارگردان و هنرپیشه بزرگ و خردمند اهل ایالات متحده آمریکا، به یکی از طرفدارانی که از او پرسیده بود چگونه باید نمایشنامهنویسی را شروع کند، گفت: «شروع کن!»
بیایید فعلا همه چیزهایی را که در مورد برندسازی در اینجا خواندید، فراموش کنیم. اگر مشکل دارید، سختترین قسمت همان شروع کار است؛ بنابراین نگران ویژگیهای جمعیتی و آرمانهایتان نباشید و هر چیزی را که به ذهنتان خطور میکند، روی کاغذ بیاورید.
خیلی زود خود را در جریان نوشتن میبینید و حجم زیادی از مطالب به ذهنتان خواهد رسید که میتوانید در مورد کسبوکارتان بگویید. در نهایت قادر خواهید بود که برندسازی خود را نیز در مطالب بگنجانید. علاوه بر این، همیشه این گزینه وجود دارد که هرچه میخواهید، بنویسید و بعد راهی پیدا کنید که آن را به کسبوکارتان مربوط سازید. در نظر داشته باشید که هیچ روش واحدی برای نوشتن وجود ندارد. فرمت متن و گرافیک را نیز فراموش نکنید. هدف این موارد هم درست مانند کلمات باید درگیر کردن مخاطبان و نمایش برند شما باشد.
بازاریابی
به محض اینکه بلاگ خود را آماده کردید، باید کاری کنید که مردم آن را بخوانند. میتوانید از سرویسهایی مثل OTT services from Red Bee بهره ببرید که بلاگ شما را در پلتفرمهای مختلف تبلیغ میکند یا میتوانید خودتان این کار را انجام دهید.
بازاریابی دیجیتال فوتوفنهای خودش را دارد؛ بنابراین به دستورالعملهای مختلف مراجعه کرده یا در کلاسهایی شرکت کنید که بتوانند این موارد را به شما بیاموزند.