۵ نکته کاربردی درباره کمک گرفتن از منتور برای کسب و کارها
یک راهنمای جمع و جور برای کمک گرفتن از منتورها
در گذشته باور عمومی بر این بود که منتورها، دانای کل و تنها نجاتبخش استارتاپها هستند. در حالی که امروز میدانیم برای موفقیت یک استارتاپ تنها نباید به منتور تکیه کرد و منتورینگ حالا دیگر فعالیتی گروهی محسوب میشود. اکنون بنیانگذاران و صاحبان کسبوکار برای عبور از چالشهای مختلف باید گروهی از مشاوران و منتورها را با خود همراه کنند.
منتورینگ با ارائه دیدگاهی تازه از دریچه تجربیات، به تقویت تفکر نوآورنه میپردازد. از آنجایی که تفکر نوآورانه لازمه موفقیت برای کسبوکارها است، در اکوسیستم استارتاپی تأکید ویژهای بر رویکردهای منتورینگ وجود دارد. منتورینگ، اگر بهدرستی انجام شود، میتواند کسبوکار را به موفقیتی بی سابقه برساند.
منتورینگ مدتهاست که بخشی از برنامههای رسمی شرکتهای فورچون۵۰۰ بوده است. تحقیقات همواره بر نقش منتورینگ در پیشرفت کارکنان و اعضای یک کسبوکار تأکید کردهاند. اما امروزه با توجه به تغییراتی که مخصوصا به خاطر همهگیری کرونا در روند کاری استارتاپها ایجاد شده، کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها در غیاب آن شبکه سنتی و پشتیبانی داخلی چه اقدامی میتوانند انجام دهد؟
۱. ایده یک مربی مادام العمر را فراموش کنید
هیچ مربی واحدی نمیتواند شما را در تمام طول حرفهتان همراهی کند. شما باید شبکهای از حامیان را برای کسبوکار خود تعریف کنید تا با تغییر نیازهای کسبوکارتان و دنیای اطراف، از تجارب آنها بهرهمند شوید. با احاطه کردن خود در میان مربیان و درک زمینههای تخصصی آنها، میتوانید بهسرعت خود را با چالشهای متنوع و جدید منطبق کنید. اگر برای پاسخ به یک سؤال خاص از چند شخص با تجربه کمک بگیرید، در نهایت بهترین جواب را در دست دارید زیرا هر کدام از آنها به جنبهای از سؤال پاسخ دادهاند که شاید یک منتور واحد متوجه آن نمیشد.
بهعنوان کارآفرین، احتمالاً شما هم متوجه شدهاید که خطرات در این اکوسیستم بهسرعت تکامل مییابند و بهروز میشوند و در عین حال از دست دادن تمرکز هم بسیار آسان است. در چنین لحظاتی، داشتن گروهی از منتورها به شما اطمینان میدهد که در اسرع وقت پشتیانی را در کنار خود دارید.
۲. متعهدانه خود را تحلیل کنید
توجه به نقاط ضعف و تصدیق نقاط قوت، اولین گام مهم در شناسایی و تشخیص چالشها است. اگر میخواهید بهترین کمک را برای کسبوکار خود پیدا کنید اول باید دست از توجیه نقاط ضعف خود بردارید و آنها را بپذیرید.
بهعنوان مثال، اگر در حال دریافت دور جدیدی از تأمین سرمایه هستید و این کار را قبلاً انجام ندادهاید، شاید بهتر باشد بپذیرید که تجربه عمیقی در انواع ساختارهای جذب سرمایه ندارید. پس از آن میتوانید به دنبال منتورهایی بگردید که در مورد گزینههای تأمین مالی اطلاعات بیشتری دارند.
یا شاید کسبوکار شما قصد دارد استراتژی خود را از مدل B2C به مدل B2B تغییر دهد. اگر قبلاً هرگز B2B نبودهاید، به دنبال منتورهایی باشید که پیشزمینه اجرای چنین استراتژی را دارند تا بتوانند برای شرایط جدید شما بهترین راهکارها را ارائه دهند.
داشتن منتور هایی که در زمینه نقطه ضعفهای شما، قوی باشند، به این معنی است که مسائل را از دریچه دیگری پردازش خواهید کرد که نقش مهمی در موفقیت کسبوکار شما خواهد داشت.
مطالب پیشنهادی: کارآفرینی فردی چیست؟
۳. مسئولیت را بر عهده بگیرید و تخصصی عمل کنید
درخواست کمک از یک منتور، توجه به حوزههای خاصی از کسبوکار و ادامه دادن رابطه با منتور در طول زمان بر عهده شما بهعنوان درخواستکننده کمک است.
مسئولیت هماهنگیها و تعیین بهترین راههای ارتباط با هر منتور را بر عهده بگیرید. برخی از منتورها تماسهای تلفنی را ترجیح میدهند و برخی به برگزاری جلسات حضوری و منظم تمایل دارند. این بر عهده شما است که سبک ارتباطی منتور خود را شناسایی و سپس یک نقطه شروع را برای هر مکالمه مشخص کنید. شما باید سؤالات و نیازهای خود را اولویت بندی کنید تا در انتهای هر مکالمه، به حیاتیترین و مهمترین گفتگوها با منتور خود بپردازید.
۴. به دنبال تنوع باشید
این روزها، دست شما در انتخاب منتور بیش از هر زمان دیگری باز است. میتوانید با ایجاد شبکهای از منتورها با جنسیت، نژاد، پیشینه و سن مختلف، فرصتهای خود را برای توسعه کسبوکارتان گسترش دهید؛ زیرا با اینکار راهحلهای مختلفی برای هر چالش در اختیار دارید که میتوانید با توجه به موقعیت، بهترین آنها را اتخاذ کنید. حالا دیگر تنها شرط منتور بودن، تجربه نیست. اگرچه یکی از مهمترین مولفهها برای هر منتور تجربه است اما این روزها دانش نیز نقش مهمی در موفقیت دارد.
۵. یک فلسفه منتورینگ را دنبال کنید
ایجاد یک مجموعه متنوع از منتورها به این معنی است که شما در عین داشتن فرصتی برای دریافت راهنمایی، فرصتی هم برای ارائه راهنمایی به سایرین دارید. پس تجربه و دانش خود را در دسترس بگذارید تا در زمینههای خاصی که احساس اعتماد به نفس یا تجربه عمیقتری دارید به دیگر بنیانگذاران تازهکار کمک کنید.
حضور در یک شتابدهنده، میتواند چشمان شما را به یک رابطه متقابل باز کند که از طریق آن میتوانید تجارب جدیدی کسب کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. برخی شتابدهندهها بنیانگذاران را تشویق میکنند تا در صورت امکان به یکدیگر کمک کنند.
کلام آخر
در دنیای جدید کسبوکارها، رویکرد منتورینگ از یک مفهوم با یک مربی و راهنمای واحد به یک فعالیت تیمی واقعی تغییر کرده است. با تغییر رویکرد خود در دریافت منتورینگ، گروهی از متخصصان را خواهید یافت که در طول چالشها و نقاط عطف کسبوکار شما در کنارتان خواهند بود و به گسترش چشمانداز کسبوکار شما کمک میکنند. گرچه چنین رویکردی هماهنگیها را پیچیدهتر میکند، اما نتایج آن نشان میدهد که ارزش تلاشکردن را دارد.